Setiap warna ada cerita..ada makna..ada rupa..dan sudah pasti ada serinya..Itulah warna kehidupanku...YEAY!!!

Tuesday 2 April 2013

Kerabu Rumpai Laut Collagen


Pernah nampak benda nih? Kalau yang dok kat Sabah tu memang arr pernah nampak benda nih. Dipendekkan cerita, balik kampung aritu mak aku tak habis-habis cerita pasal rumpai laut  nih. Err..benda nih dah lama aku tau cuma waktu tu tak ramai yang mengamalkannya. Tapi awal tahun nih nampaknya rumpai laut nih semakin dikenali mungkin sebab banyak yang dok promot dan mencuba rumpai nih terutama kat FB huhu..Dek promosi yang melampau-lampau maka nama rumpai laut nih jadi glamer lak. Aku dapat benda nih pun dari mak aku jadi cuba je la buat sendiri memandangkan mak aku dah tapaukan aku sedikit rumpai kering buat aku bawa balik. Hari nih tetiba rasa nak buat Kerabu Rumpai Laut Collagen..sesaja je letak nama kerabu padahal buat pun macam buat Umai Ikan gak kalau kat Sarawak nih...Nak cuba silakan..aku siap bagi resepi lagi nih..Mudah dan senang..pejam mata jer buat hahaha..Yeay!!



Resepi Kerabu Rumpai Laut Collagen

Rumpai Laut Collagen (Jangan over banyak lak)
Udang kecil (buang kulit)
Air limau nipis (nak lagi masam perah lagi banyak)
Cili padi atau cili biasa(bergantung ngan ketahanan lidah korang)
Bawang putih dan merah 
Garam dan Ajinomoto

Cara-cara
1. Rendam rumpai laut collagen yang kering tu selama satu malam. Cuci hingga bersih dan rajin-rajinlah meramas yer..kalau yang jenis suka tukar air rendaman tu ok gak. Kurang-kurang hilang gak wangian asal tu huhu..
2. Hiris bawang merah, putih dan cili...Yang rajin menumbuk tu leh la guna alternatif tu..lenyek dalam lesung hingga hancur bahan2 tadi..aku suka cara manual jer hehee..kerat 18! ngeee...
3.Udang kecil direbus setengah masak terlebih dahulu dan toskan.
4. Masukkan rumpai laut collagen dalam mangkuk besar berserta bawang putih, bawang merah, beberapa biji cili, udang dan perahan air limau. Ohh..air limau tu jangan terlampau sedikit,biar rasa masam tapi jangan terlebih letak lak. Akhir sekali,gaul lagi perlahan-lahan dan masukkan garam dan aji secukup rasa. 
5. Dah siap digaul masukkan dalam peti sekejap,biar sejuk seketika baru dihidangkan.Mudahkannnn?


Tadaaaa...ni ler rupa Kerabu Rumpai Laut Collagen yang aku buat. Nampak sedap tak? Kalau nak makan, cubalah buat..yummmmm..yummm..yummm..sedapppp!!

2 comments:

Juls Julie80 said...

fuiiiiiiiiiyooo..!!

*drooling*

seripelangi said...

makanan bermusim youuu hehe..

Followers