Setiap warna ada cerita..ada makna..ada rupa..dan sudah pasti ada serinya..Itulah warna kehidupanku...YEAY!!!

Wednesday 8 April 2015

Resepi Aiskrim Mudah

Yes.....sekali sekala buat aiskrim sendiri pun best juga...Kalau tak buat, macam mana nak tau kannnn....kuikuikui...Rasanya mungkin tak setanding yang kita beli tapi bagi aku yang penting aku puas hati. Nikmat makan hasil sendiri nih lain macam sikit, muka pun asyik nak senyum-senyum je :-D


Tadaaaa...siap dah aiskrim aku nih..perisa keladi dan coklat susu gitewww.....Masa untuk menjamah dah pun tibaa.....Nilah peneman aku waktu duduk depan tv, cuaca tengah panas camnih memang sesuai sesangat makan aiskrim..Jangan terlebih makan sudaaaaa....

Nak resepi tak? Boleh jeee..memang mudah je buat benda nih..kira tutup mata pun boleh haha...

Resepi Aiskrim

1 kotak air susu or jenis botol
(Aku guna dutch lady je)

2 sudu overlet

1/2 susu pekat
(Lebih baik kurangkan manis ye, nih anggaran aku je..kalau boleh..kurangkan lagi sebab kurang manis lebih sedap huhu)

Perisa:Ikut suka...nak letak strawberry ke..Yam ke..coklat..atau letak biskut oreo pun boleh hehehe Tp lebih elok guna perisa jenis serbuk

Sedikit pewarna..ikut colour yang sesuai dengan perisa anda.
Contoh: Kalau buat aiskrim Keladi..gunalah serbuk Yam (keladi)dan pewarna kek colour unggu..

Cara-Cara
Ambil blender,tuang setengah kotak susu cair, susu pekat, perisa, pewarna dan overlet then baru blender.Kalau pekat sangat tambah susu cair sedikit demi sedikit. Dan pastikan jangan terlampau cair atau manis...Bila dah selesai blender..masukkan dalam bekas bertutup dan simpan dalam freezer...agak-agak dah separuh hari atau semalaman barulah boleh dimakannn...

Mudahkannn? Tak payah pening-pening nak keluar rumah dah.Ade je bahan-bahan terus campak dlm blender je kahkahkah..Selamat Mencuba..Yeay!





No comments:

Followers