Setiap warna ada cerita..ada makna..ada rupa..dan sudah pasti ada serinya..Itulah warna kehidupanku...YEAY!!!

Friday 24 April 2015

Jom Makan Asam Payak a.k.a Buah Kelubi

Alahaiii...beberapa hari nih tekak aku pedih sesangat sampaikan nak telan sesudu nasi pun rasa payah. Dipendekkan cerita, gara-gara anak tekak rasa berparut seribu nih maka aku pun memperbanyakkan minum air suam sampaikan satu saat aku rasa kenyang air pulak huwaaa...(>,<).

Dan dek kerana masalah tekak nih, dengan perut yang "agak" lapar dan mood yang sangat down sebab demam melanda diketika Mr.Hubby masih outstation, aku dengan gigih mencari sesuatu yang dapat sekurang-kurangnya mengisi perut nih ataupun sesuatu yang tak perlu aku kunyah banyak hahaha...

Tadaaa...teringat kat buah Kelubi atau lebih dikenali sebagai Asam Payak bagi orang Sarawak. Buah nih aku beli beberapa hari lepas. Agaknya sekarang musim kut sebab aku nampak dah banyak dijual di market hehe..Yang aku beli dalam RM3 sekilo tanpa "GST" hahaha...selamat sikitttt hahaha...

Walaupun membuka kulit Kelubi nih membuatkan jari-jemari aku sedikit luka tapi demi untuk memenuhi selera unta tengahari nih maka aku mengabaikan saja rasa kesakitan itu chewahhhh...Hiris punya hiris sampai lupa tentang benda lain ngeh..ngehh..ngehh...

Tudiaaa....lepas hiris masukkan dalam mangkuk yang telah aku sediakan awal-awal tadi..

 Bahan-bahannya ialah
Kicap Manis
Gula
Belacan
Cili 
Dan Asam Payak 
Oh ye....Jangan lupa Gaul!..Ye gaul sampai tak hingat yeee..ekekeke...

Ouchhh...letak dalam peti sejuk dan makan time sejuk-sejuk lagi sedap...Yumm..yumm..yummm..
Jemput makan semua...korang tak 
perlu kunyah sebab buah nih memang masam sesangat sebab tu
kene letak kicap manis dan gula..haha...Tak teringin ke???
Apa-apa pun misi aku berjaya untuk
menghilangkan rasa lapar.Yeay!!

No comments:

Followers