Setiap warna ada cerita..ada makna..ada rupa..dan sudah pasti ada serinya..Itulah warna kehidupanku...YEAY!!!

Wednesday 9 January 2013

Madah Sikap


Bila difikirkan balik, the longer I live, the more I realize the impact of attitude on life. Ekspresi sikap yang tak terduga sering menjejaskan hubungan sesama manusia. Ya mampu saja kita terima seikhlas mungkin namun kita manusia biasa, bisa mengaburi mata orang lain tapi tak bisa menipu diri sendiri.  Apa yang tersurat mungkin bukan seperti apa yang tersirat.  Allah anugerahkan hambaNYA dengan sekeping hati yang sama tetapi setiap darinya ada rasa dan perasaan yang berbeza. 

Realiti hidup adalah mudah dan senang difahami. Andai ada antara hati itu tidak mampu menjaga hati yang lain,usah berharap untuk di layan lebih baik dari itu kerna kita semua belajar melihat dan semestinya juga kita lebih cenderung untuk mengikut apa yang kita lihat. Bahkan dilewat usia pun kita masih belajar memahami, memerhati dan mempelajari sesuatu walaupun yang diperolehi itu bukan datangnya dari sebuah buku. Contoh aku merupakan sesuatu yang biasa berlaku, Anda mahukan seseorang itu hormatkan diri anda sedangkan sikap anda jelas tidak selari bahkan sehingga melukakan hati yang lain, nahhh...bagaimana mungkin dia boleh menghormati anda sedangkan contoh itu tiada pada diri anda sendiri? (^,^)Kenapa harus persalahkan orang lain, sedangkan anda tak sedar sebenarnya ia berpunca dari diri anda?

Ingat..sesiapa saja disekeliling kita boleh menjadi guru dan anak muridnya ..ada yang mengajar dan ada pula yang mengikutnya .Perbuatan anda merupakan pengaruh kepada orang lain. Jika baik pengaruhnya, maka baik juga hasilnya..begitu juga sebaliknya..jika buruk pengaruhnya..tak mustahil anda akan menerima lebih buruk dari apa yang anda berikan. Luka dibadan masih boleh dirawat tetapi andai terlukis secalit rasa terhiris dihati pasti penawarnya sukar dicari. Hati-hati dengan "attitude" anda kerana bukan semua yang menerima bisa meluahkan dengan kata-kata seandainya telah terguris tetapi lebih gemar dengan mencurahkannya dalam geraklaku dan disaat itu baru anda sedar bahawa semuanya sudah berubah..Yeay!







No comments:

Followers