Setiap warna ada cerita..ada makna..ada rupa..dan sudah pasti ada serinya..Itulah warna kehidupanku...YEAY!!!

Thursday 28 February 2013

Bicara Tentang Sahabat


"Ya Allah..seandainya ada diantara sahabatku bersedih diketika ini, berikanlah dia kekuatan dan sembuhkanlah kesedihannya dengan beribu kebahagiaan. Hilangkanlah kedukaannya kerana aku tahu hanya Engkau yang Maha mengetahui apa yang terbuku dihatinya. Sesungguhnya hambamu ini hanya mampu berdoa untuk sahabatnya agar diberi jawapan dan kelapangan disetiap perjalanannya."

Sahabat...bukan topik baru bagiku tetapi merupakan satu topik yang sering aku sebut di entryku yang lepas-lepas. Kenapa ya?..Hmm..Antara salah satu sebabnya mungkin juga kerna aku tak pernah merasa muak berbicara tentang perkara yang sama lebih-lebih lagi tentang SAHABAT. Aku percaya ia merupakan satu perkataan yang tak pernah basi di minda sejak kita masih diawal usia lagi. Ada yang mengatakan sahabat itu selamanya dan tak kurang pula yang menganggap "hilang satu pasti ada gantinya". Hmm...pendapat kita tentang sahabat sebenar tidak pernah salah kerna setiap daripada kita mempunyai persepsi yang berbeza tentang persahabatan. Ada yang setia sejak dari bangku sekolah dan ada pula yang masih menunggu sehingga bertemu seseorang yang boleh dipercayai dan akhirnya boleh dianggap sebagai seorang sahabat baik. Kenapa harus sempitkan fikiran kita tentang satu perkara yang sangat luas maknanya? Tiada siapa yang benar-benar boleh memberi jawapan yang tepat tentang ini. Cukup aku katakan 
"Lain orang lain pengalamannya."

Berbicara tentangnya juga mungkin menimbulkan pelbagai perasaan atau emosi. Aku percaya setiap daripada kita pasti ada kenangan bersama teman karibnya.  Percaya atau tidak, penjelasan terkadang tidak diperlukan dalam persahabatan kerana dia pasti mampu membaca apa yang tersembunyi dihati seorang sahabatnya. Dia akan terus menyokong dalam susah dan senang walau sejauh manapun berada.  Perkataan mudah dariku..." Terkadang kita lebih sanggup menyembunyikan kesedihan didalam hati demi untuk memberikan senyuman kepada sahabat yang kita sayangi. Dengan melihat mereka kembali tersenyum sudah cukup membuatkan hati kita merasa bahagia (^,^)". Jika anda pernah merasa begitu kepada salah seorang sahabat anda atau merasa ada yang bersikap begitu kepada diri anda, mungkin dialah sahabat anda sebenar. Terkadang Allah tidak hadirkan seseorang itu didepan mata tetapi wujudkan ia didalam hati. Hargailah sementara sahabat anda masih ada. Jangan jadikan semuanya terlambat.Yeay!







No comments:

Followers