Setiap warna ada cerita..ada makna..ada rupa..dan sudah pasti ada serinya..Itulah warna kehidupanku...YEAY!!!

Tuesday 26 February 2013

Resepi Durian Crepe

Minggu nih aku agak free, maka dengan masa yang terluang aku lebih banyak ngendap blog-blog kengkawan yang ada dialam maya nih. Entah aku sendiri pun tak pasti sampai takat mana aku menjelajah, main redah jerrr hehe. Namun kali ini lebih banyak menjengah blog owner-owner yang baik hati menayang pelbagai jenis resepi. Aduiiiyaiii..tekak aku minggu nih lain macam sikit, pantang tengok gambar kuih yang menarik hati terus terliur..huwaaa..sadisss!!! Dan antara salah satu resepi yang memikat kalbu ialah "Durian Crepe"..Err..sebenarnya aku pun baru dengar nama kuih nih dan setakat ini tak pernah lagi mencuba tetapi memandangkan teringat baki durian yang aku simpan dalam Freezer masih elok lagi jadi aku terfikir pula untuk membuatnya. Lagipun kalau tak silap aku Durian Crepe nih antara menu yang meletop-letop diblog2 dan telah menjadi fenomena pada tahun lepas. Semua orang pakat puji sedap-sedap belaka ...sapa yang tak terliur mendengarnya ek??..Agaknya aku je yang baru tahu tentang Durian Crepe nih kut hahaha..lambat citerrr (-,-')

Oklah malas nak taip panjang lebar, kat bawah ada aku sertakan resepi yang aku salin tempoh hari. Sebenarnya resepi Durian Crepe nih mempunyi banyak versi tetapi aku ambil versi yang mudah dan simple je dulu. Jika nak guna versi yang sampai guna 7 jenis tepung tu..aku rasa lain kali jer lah yeeeerr... Lagipun stok tepung aku cukup2 jer untuk yang mudah hehehe...Oh ya..lepas dapat resepi aku lupa nak salin nama blog owner nih, kalau tak..... dapat gak aku tempek link dia kat sini. Tapi apa-apa pun terima kasih kat owner resepi nih walau siapa pun anda kerana sudi berkongsi resepi. Dan bagi anda-anda yang ingin merasa Durian Crepe bolehlah sama-sama mencuba. Rasanya memang sedapppp...sedap sesangattt!!! Yeay!


Resepi Durian Crepe

Bahan-bahan:

3 senduk teh gula halus
3 senduk teh tepung ubi
Sedikit tepung jagung
1/2 senduk teh tepung gandum
1/2 senduk teh butter - dicairkan
4 biji telur - dipukul sikit
95 ml air
1 sudu kecil vanila esen


Bahan-bahan Filling

Whipping cream
Isi Durian

Cara-cara membuat:

1.Asingkan isi durian dengan biji kemudian abaikan
2.Masukkan kesemua bahan-bahan pertama tadi dan adunkan.Guna mixer lagi cepat huhu
3.Lepas sebati..tapis yer..kang berketul2 lak kalau tak tapis. Biar nampak licin, tengok pun berselera.
4. Sediakan non-stik pan atau kuali leper kecil dan tuang sedikit dan masak dengan api yang perlahan ..buat bentuk bulat lagi senang..biar crepe tu nampak comel, gebu dan licin. Pastikan adunan tadi tidak terlalu nipis atau terlalu tebal. Sedang-sedang elok. Yang biasa buat kuih lenggang nih tau ar macam mana proses dia.
5.Langkah terakhir..letakkan jer bahan2 filling atas crepe tu..dan lipat segiempat..hehe..semua orang pun wat 4 segi kalau bab buat crepe durian nih. Ikut jer laaa...hehe.Hidang lah untuk santapan family atau tetamu yang dikasihi.The end :-D

** Durian boleh juga di gantikan dengan buah-buahan yang lain.


Nih aku tempek sekeping jer gambar buat tatapan korang,walaupun yang aku buat nih leper sokmooo haha..tetapi rasa tu tetap sedap. Bukan sebab kedekut inti tetapi kepakaranku melipat belum mencapai tahap  pembuat Durian Crepe yang Pro hehehe..


No comments:

Followers