Setiap warna ada cerita..ada makna..ada rupa..dan sudah pasti ada serinya..Itulah warna kehidupanku...YEAY!!!

Friday 15 February 2013

Roti Canai Ku (^,^)

Aduiyaiiii!!..Minggu nih anak tekak aku bukan main lagi desperate nak makan roti canai ngalahkan orang yang mengidam 2,3 bulan lak huhu (<--words tu buat aku prasan jap, padahal bab makan nih acara favourite aku hehe) Dek kerana area aku nih betapa susahnya mencari roti canai ala-ala mamak tu, maka dengan rela hati aku pun turun padang..err maksud aku masuk dapur yee... Dengan sejemput masa rehat yang aku ada ditengahari, tibalah waktunya untuk aku merajinkan diri untuk selak-selak majalah resepi lama..skodeng blog2 orang dengan harapan menjumpai resepi roti canai yang paling lembut diabad ini hehe..  Yer arr..secara jujurnya, sebelum nih bila dah buat semua jadi keras macam batu, sebijik macam instant roti canai lak..Nyampah aku huhu..tak suke aaahh!! :-s

Tetapi dipendekkan cerita, setelah membuat experiment dua tiga hari nih dengan pelbagai resepi roti canai yang aku jumpa dialam maya dengan beribu "secret recipe" yang entah apa-apa akhirnya aku berjaya juga menemui yang terbaik..Yesss!!!..Aku happy sesangat ngalahkan macam dapat result SPM lak hahaha..Helloo..practice makes perfect hokeyyy!!..Walaupun bahan-bahan nampak sama tetapi daripada segi pemerhatian aku sukatan dan teknik tu kena betul baru ler roti canai tu jadi lembut...aww..awww gituuu.Yeay! (^,^)

Ni ler rupa adunan yang aku buat..sikit jer..tak buat banyak pun sebab aku buat untuk experiment jer. Doh nih kene peram lama-lama..lagi lama lagi sedap dan lembut kut..Banyak-banyakkan bersabar yer..sebab tu banyak peniaga roti canai yang berduit, kesabaran mereka membuat roti canai nih disamping menunggu berjam-jam untuk memastikan betul2 elok untuk ditebar hehehe....rezeki diaorang ar tu..Yang kuning2 tu lak sebab badan dia aku sapu dengan mentega...lemak-lemak gitu kuikuikui...Bila korang rasa dah cukup lama, apalagi..buat la tebaran yang paling dasyat hehehe..

 Tadaaaa....Nahh..ni ler rupa roti canai aku yang dah siap..tak ubah macam "Murtabak" lak..Zaman sekarang nih roti canai dah kureng yang bulat2..yang banyak bentuk empat segi camnih..Aku pun terikut-ikut gak hahaha..Lagipun aku bukan Pro dan bakat aku lak out...out out..dalam kerja menebar nih hehehe..

Ohhh..memandangkan masih ada kuah kari ayam yang aku buat untuk makan tengahari, jadi aku pun simbah jer kat roti canai nih..Nak wat roti canai banjir tapi taknak ler melampau2 hahaha..Sedap woooo..lembutttt.....(<--tepuk bahu sendiri jap hehehe)..Kalau camnih, takyah ler aku dok menapau roti canai kat kedai lagi wakakaka...

2 comments:

Juls Julie80 said...

yummmehh..!! ko x pernah menak sendirik..biasa instant singen..biasa la..dasar surirumah pemalas kan..ku oda saja..hahaha

seripelangi said...

haha..kekadang datang tanduk ju uii

Followers