Setiap warna ada cerita..ada makna..ada rupa..dan sudah pasti ada serinya..Itulah warna kehidupanku...YEAY!!!

Sunday 10 March 2013

Petrosains Miri, Sarawak

Tengok gambar lama dalam laptop kesayangan aku nih, terjumpalah gambar masa aku dan family melepak di Petrosains Miri hujung tahun lepas huhu..Baru pasan yang aku belum masukkan gambar2 nih dalam blog aku hehe..Entry yang nih patutnya aku dah masukkan tetapi oleh kerana kesibukkan dan masa untuk aku berblog agak terhad diketika itu maka ia telah membuatkan aku terlupa untuk berkongsi kepada kengkawan tentang tempat ini. Alaaa..penatlah juga asyik promot tempat orang...sekali sekala aku promotlah apa yang ada dinegeri sendiri iaitu Sarawak. Aku bangga jadi anak Sarawak, cuma dalam blog aku lebih suka gunakan Bahasa Melayu sebab aku tak focus pada satu bangsa jer tetapi biarlah seluruh rakyat Malaysia faham..kitakan 1 Malaysia hehehe...

 Ni adalah adalah antara tempat yang aku rasa korang harus singgah jika berada di bandar Miri. Petrosains ini terletak agak tinggi daripada bangunan2 lain dan aku kira diatas bukit kecil gitu hehehe..Tapi jaraknya dari bandar menuju ke Petrosains itu tidaklah mengambil masa yang lama cuma faktor bentuk muka bumi sepanjang menuju ke situ membuatkan kita sedikit gerun. Bagi aku tempat ini sesuai untuk mereka2 yang gemarkan sejarah atau mencari maklumat2 yang berkaitan dengan pengalian minyak di Sarawak. Terdapat beberapa info yang aku sebelum ini tak pernah tahu tetapi bila sampai disini membuatkan aku faham bagaimana cara orang dulu-dulu bekerja. Nak tahu selebihnya? Luangkanlah masa dan datanglah sendiri ke Petrosains ini dan lihatlah apa yang kita tak pernah tahu sebelum ini. Yeay!

 Sampai jer,terus nampak tiang segalakkk...

 Mengikut maklumat yang tertulis ini merupakan Kapsul Masa yang mengandungi Buku Cenderamata Perayaan Perisytiharan Bandaraya Miri, Surat khabar tempatan dan pelbagai dokumen bercetak yang akan dibuka dengan rasminya pada 20 Mei 2105 nanti..huhu..karang nih baru tahun 2013..berjangutlah menunggu ye tetapi itulah salah satu keunikan di Petrosains Miri. Agaknya aku dah bongkok tiga time tu kahkahkah

 Nak gak rasa mengerudi cara manual nih..pakat tolak ramai2,bersatu teguh bercerai roboh hokeyy!! hehehe..

 Mr.Hubby dan kenalan baru dia..:-D

Pose yang tiada penghujungnya...

Telaga minyak yang pertama di Malaysia yang digerudi dengan cara alat kawat...err..tempat yang kita orang tolak ramai2 dalam gambar atas tu arrr..hehehe..



Antara sejarah2 yang boleh kita lihat dalam teknologi mencari gali minyak dan gas..yang suka korek info-info bolehlah meneliti gambar2 pada dinding nih secara detail..huhu.

 Owhh..Mr.Hubby dan ayah tercinta sempat memanjang membuat perbincangan dan kesimpulan sendiri, segala pakar kut diaorang nih??..hehehe

 Dua adikku yang nakal..kwang3x..malas nak komennnn.. :-s

Salah satu pelantar minyak darat yang terdapat disitu yang dibuka untuk tatapan umum dan dijadikan bahan rujukan bagi pelajar2 dan guru2 kita sekarang dan termasuk individu seperti aku hehehe...



No comments:

Followers