Setiap warna ada cerita..ada makna..ada rupa..dan sudah pasti ada serinya..Itulah warna kehidupanku...YEAY!!!

Tuesday 25 February 2014

Tips-tips Ke Singapore a.k.a Kota Singa

Dah 2,3 bulan berlalu, aku masih terfikir untuk memberikan beberapa tips buat pembaca yang ingin melancong ke negara jiran kita iaitu Singapore,walaupun aku tahu dalam alam maya nih dah berdozen tips yang sama. Biasalah tu..semua blogger pun kalau balik dari melancong jer pasti pakat nak tempek tips-tips kat blog masing-masing..perasan tarer pun ye gak termasuk aku kahkahkah..tapi bak kata orang "tempat dituju itu mungkin sama bezanya adalah pengalaman kita"..tol tak??? Dan sejujurnya guruku juga adalah para blogger yang ada di alam maya ini kerana mereka begitu bermurah hati berkongsi pengalaman masing-masing sehingga mengajar aku sesuatu. Oklah malas membebel panjang, moh kita kaji tips-tips yang aku berikan mudahan akan membantu anda semua dimasa yang akan datang terutama bagi anda yang baru pertama kali ke Kota Singa... (^,^)

Tips - tips ke Singapore

Tips Pertama
1. Tips pertama nih memang penting sesangat jadi aku tak galakkan korang skip tips yang nih sebabnya dunia semakin canggih dan luas bila adanya internet. Jadi tanya je Pakcik Google pasti keluar berbilion tips cuma terpulang kat korang untuk "merajinkan" diri membacanya. Dari pandangan aku para blogger yang pernah mempunyai pengalaman ke sesuatu tempat tu tak pernah lokek untuk berkongsi pengalaman mereka jika dibandingkan kita bertanya kepada orang yang kita kenal di keliling kita. Alasan aku jelas, sama ada kita cuma mendapat separuh jawapan yang memerlukan kita lebih banyak menebalkan muka untuk bertanya ataupun cuma memberi perasaan yang menyeramkan hahaha... Guys...Realiti memang macam tu and its happen to me hahaha...Nak rasa selesa, just google dan baca pengalaman orang...

Tips Kedua
2. Tips kedua korang perlu selidik serba sedikit tentang undang-undang negara tersebut. Jangan memandai-mandai nak redah camtu jer kerana seperti yang sedia maklum Singapore nih sebuah negara yang agak ketat dengan undang-undangnya dan pasti dendanya juga agak berat jika anda tertangkap jadi AWAS ye. Banyak benda yang kita tak boleh buat sebenarnya kat negara nih seperti Jangan buang sampah, jangan bawa chewing gum, jangan meludah, jangan bawa rokok...semuanya jangan..jangan dan jangan huhu...Korang jangan rasa fedup lak hahaha...Dalam kita bersuka ria jangan sampai terlupa batas-batas di negara orang. Bak kata pemandu kami tempoh hari "Nak masuk Singapore mudah yang penting kita just ikut peraturan."

Tips Ketiga
3. Sediakan passport antarabangsa korang awal-awal dan untuk langkah keselamatan sila pastikan passport tersebut belum expired sekurang-kurangnya 6 bulan dari tarikh anda berangkat. Tolong alert bab nih sebab kita tak mahu ada teman-teman kita tersangkut dan mengalami masalah di imegresen antarabangsa kwang..kwang..kwangg....Kes nih leh melibatkan kedutaan hokeyyyy...Oh ye..untuk pengetahuan juga Visa tak diperlukan masuk Singapore kuikuikui...Dan sebelum aku terlupa, imegresen mana tah bila passport dah dicop, pegawai tersebut akan keluar dan nama kita dipanggil sorang-sorang ala-ala semak kehadiran awal pagi time old skool gitewww ekekee..Just nak pastikan muka kita sama macam gambar dalam passport tu kut padahal tak tengok sangat pun wajah-wajah keriangan kami nih hehehe...(Aku teka jerrr...ngeee) Samalah juga dengan kad pengenalan dan dokumen kelahiran anak-anak ye..jangan sesekali ditinggalkan sebab semua akan diminta sebaik sahaja passport anda dicheck.

Tips Keempat
4. Macam biasa kalau nak ke negara orang duit mesti ready awal..sikit ke atau banyak ke itu semua terpulang kepada kemampuan anda. Dan diingatkan sekali lagi adalah lebih afdal sekiranya anda dah tukar siap-siap kat money changers yang ada dinegara kita supaya sampai sana tak tercari-cari lak nanti. Bab buang masa macam tu bukan acara favourite ketika kita melancong yeeerrr jadi disarankan agar anda tukar je dinegara sendiri supaya tak pening bila sampai negara jiran. Kalau kat KL dan Johor berlambak money changers yang ada, tinggal korang jer kene pepandai pilih mana rate yang paling rendah.

Tips Kelima
5. Jangan lupa isi borang Embarkation/Disembarkation untuk visitor sekalian alammmm..Borang nih biasanya dah disediakan oleh pihak pengurusan jika anda menggunakan bas, flight, teksi, van persiaran, chauffeur dan bagi anda yang menggunakan kenderaan sendiri boleh ambil di kaunter imegresen hehehe..Isi segala detail yang diperlukan dan sentiasa sediakan pen didalam beg anda untuk aktiviti camnih. Nak tunggu giliran kang nanti ada yang tertinggal bas ekeke..baik korang sediakan awal-awal sebabnya isi 1 borang tu kurang-kurang ambil masa 10 minit untuk sorang ye. Kalau taktahu tempat nak tuju kat Singapore tu..tulis jer perkataan "Woodlands" hehehe...Oh ye tolong simpan keratan separuh yang diberi kat kita tu baik-baik sebab akan dikembalikan bila kita balik nanti.

Tips Keenam
6. Bagi yang muslim, gigihkan diri Google awal-awal lokasi kedai makanan halal sebabnya sampai sana kita jadi was-was untuk menjamu selera tetapi Singapore masih banyak tempat pilihan jadi rasanya takda masalah sangat kut cuma yang baru menjejak kaki jer rasa agak stress sikit bila cari port makanan halal nih hehehe..Untuk pengetahuan juga, para blogger juga selalu berpesan untuk membawa botol kosong dan air mineral sendiri sama ada untuk menghilangkan dahaga ataupun untuk kegunaan time kita jenguk bilik Dr.TAN..kita tak biasa guna tisu-tisu nih ekeke...harap maklum yeee...kalau tak faham lantak korang laa hahaha

Aku rasa tu jer tips yang penting kut..yang lain-lain takde la membebankan fikiran sangat. Moga sedikit tips-tips dari aku nih dapat membantu pembaca dimasa yang akan datang.  Jika ada persoalan jangan segan-segan bertanya ye. Pengalaman aku sikit jer tetapi In Sya Allah jika saya tahu, saya cuba untuk menjawabnya. Apa-apa pun selamat melancong buat anda yang bakal ke Singapore..Yeay!





No comments:

Followers