Setiap warna ada cerita..ada makna..ada rupa..dan sudah pasti ada serinya..Itulah warna kehidupanku...YEAY!!!

Wednesday 26 February 2014

Api Besar Menjadi Lawan :-/

Hari nih mood melayang-layang walaupun masih banyak benda yang lagi elok boleh difikirkan. Hmm....kesan dari peristiwa malam tadi membuatkan aku rasa sedikit fobia. Dan Part yang paling aku tak suka dan jangka  jika sesuatu peristiwa itu terjadi disaat Mr.Hubby keluar daerah atas urusan kerja. 

Kenapa aku naik hanginnn hari nih???
Baca ye..
7.20pm aku dan Puteri tersayang baru jer selesai makan malam. Plan malam tu dah siap semua kerja rumah anak nak tidur awal sebabnya Mr.Hubby takde kat rumah so tak suka tercongak-congak depan tv malam-malam berdua. Lum pun sempat duduk aku dengar HP aku ada bunyi msg masuk...jeng jeng jenggggg...

0732pm jiran sms aku dan hint aku agar jangan terkejut bila tengok tak jauh dari belakang rumah mereka berdekatan dengan jalan raya utama ada api...Oh..sentap jap tapi as usual ye..aku rilex jer, tak menjangka sangat tapi dalam hati tetap berteka-teki kalau kecil takkan jiran aku nih sampai text aku. Dalam aku membaca text-text tu, aku terfikir nak skodeng dari tingkap bilik belakang je. Omaiiiigoshhhhh...jantungku macam nak tercabut, dan aku cuba menginggati bahawa dalam 8 quarters di kawasan nih cuma rumah aku dan jiran yang text aku tu yang berpenghuni, yang lain-lain semua travelling termasuk Mr. Hubby. Gelisah tahap gaban aku dibuatnya dan sepantas kilat aku dan puteriku mencapai kunci motor dan mula merempit malam-malam ke lokasi yang berdekatan padahal jalan kaki pun boleh cuma aku rasa seram nak jalan kaki, kalau guna motor aku tak sempat nak fikir apa-apa ngeee.....

Dan kenapa aku takut??...
Sebab area perumahan aku memang dikelilingi pokok-pokok hutan dan sudah tentu musim kemarau nih menambahkan lagi masalah...yang lagi aku malas nak fikir...air paip pun kurenggggg..siapa tak takut oiii...!!!...Of coz aku rasa kesian gak tengok yang datang membantu terpaksa meredah segala semak samun dan cuba memadam api dengan menggunakan kayu panjang sebagai alternatif lain untuk memadam api-api kecil daripada terus merebak. Jiran aku siap berangkut beberapa baldi air kut sebab dah terlalu risau sesangat bila nampak api semakin marak. Payahkan bila tiada balai bomba yang diletakkan di dalam satu-satu daerah tu, nak tak nak terpaksa menggunakan cara tradisional gak hehe..Tapi alhamdulillah berkat kerjasama daripada Pihak polis, JPAM, Pegawai Daerah dan beberapa kakitangan kerajaan serta orang perseorang yang melalui kawasan kami nih, akhirnya api tu dapat dipadamkan dalam masa 2 jam. Syukurlah..

So Moral of the story guys...
"Bagi anda yang naik motor, kereta, basikal atau jalan kaki ...TOLONG jangan sesekali buang puntung rokok yang masih bernyala atau berasap di tepi jalan sebab anda takkan tahu bahawa perbuatan kecil daripada anda akan menjadi masalah besar kepada orang lain!!!..
Orang kata "Api kecil menjadi kawan, bila besar menjadi lawannn.."..
Eeeee!!!!....stress!!!...Takkan itu pun nak kene ajar??? huwaaa...

Api kecil ditepi jalan yang mulanya membuatkan kami rasa panic..Terpaksa suluh guna kereta tau sebab kawasan nih memang kawasan hutan...

Nih lah jadinya bila api bertembung dengan angin...nampak pokok kat sebelah tu?..Hari nih dah rentung dah punnn...Aku nak bernafas pun dah tak selesa berdiri kat situ...dengan bahang dan asap yang berkepuk-kepuk camnih siapa yang tak takottt???



Nota: Nih pengalaman kali ke-2 belakang rumah terbakar hokey walaupun lokasinya berbeza..jangan salahkan aku kalau aku hangin sikit untuk entry kali nih..sebab puncanya memang nyata..Jom makan oat dengan air Milo panassss....yummy!!...


No comments:

Followers