Setiap warna ada cerita..ada makna..ada rupa..dan sudah pasti ada serinya..Itulah warna kehidupanku...YEAY!!!

Tuesday 30 December 2014

Sekitar Mong Kok, Hong Kong

Ini kisah kami di Mong Kok pula..Sebenarnya sebelum berangkat ke Hong Kong...ada jer teman-teman pesan jangan pergi ke area Mong Kok nih jika berada di Hong Kong sebabnya kawasan nih berlaku kekacauan yang menelan masa berbulan lamanya. Kebetulan masa berada di hotel, aku terlihat berita diTV bahawa sehari sebelum kami ke sana berlaku rusuhan berdarah..dan pergaduhan berlaku diantara orang awam dan pihak polis. Mengikut berita banyak jugalah yang cedera parah disebabkan pergaduhan itu.

Adoiii...yang menjadi keresahan aku nih, entah kenapa aku nih pula yang beriya-iya hendak kesana walaupun sudah dikhabarkan kawasan bahaya untuk pelancong. Jadi seawal pagi aku cadangkan pada Mr.Hubby untuk meninjau kawasan Mong kok memandangkan aku teringin sangat hendak ke Ladies Market. Jika dapat berada sejam pun takpelah asalkan aku jejak kaki kat situ...hehehe... Ni la payah bila dah over excited..semua tempat pun nak pergi sampai lupa bahaya. Jangan diikut ye perangai macam nih hehehe...

Apa-apa pun kami berserah kepada Allah, kat mana-mana pun ada bahaya jadi kami tak mahu berita semalam mempengaruhi jadual kami. Alhamdullillah dalam debar kami berada disana..terasa perjalanan kami begitu lancar tanpa ada sebarang kesulitan..Yeay!

Kawasan nih banyak jual minyak wangi tapi aku tak masuk pun...

Nampak van polis tu???..Kami melintas didepan van nih.bila pandang jer polis dok berkeliaran..teringat hari sebelum tu ada rusuhan berdarah..rasa gementar pula hati...Nampaklah juga media massa duduk berkumpul sambil menunggu tepi-tepi jalan huhu 

Jalan dipenuhi manusia...kenderaan takde sangat...kalau petang sikit memang penuh kut kawasan nih..Waktu kitarorang kat situ masih jam 11pagi...

Berdiri depan kedai kasut...nampak jalan raya diaorang dipenuhi dengan balutan biru...hehehe...

Ni mokcik yang aku mula-mula cuba tawar harga...gila kalau tak tawar...mencekik betolll....Hamboiii pantang aku tawar terus dia cakap takmau...siap maki aku depan2..Macam biasa la perangai aku kalau dia berkeras sangat, aku ok jer..blah la dari situ..tapi boleh plak dia tarik aku siap letak kalkulator and tanya berapa aku mahu. Apalagi..dah dia tanya soklan yang aku tunggu maka aku pun sedaya upaya menurunkan harga tanpa banyak fikir..Besar suara dia besar lagi suara aku almaklum aku dah ready dengan tekanan jenis camtu bila sampai Hong Kong nih hahaha.....Buat pengetahuan dalam aku bertekak tu akhirnya dapatlah harga yang aku inginkan walau kat mulut dia tak habis-habis menyumpah aku and ulang banyak kali cakap "You no good...no good haaa.." ekekek...Alaa...tak kesah pun dia nak maki apa..aku bukan faham pun dia cakap apa...Tapi kita rakyat Malaysia, penuh dengan adap..buat apa aku terikut-ikut budaya orang sedangkan budaya kita nih penuh dengan kesopanan. Tiap kali dia maki aku depan-depan..aku puji dia balik dengan senyuman sampai satu tahap muka marah dia hilang dan kami berbalas senyumanlah pulakkk...Bila marah dia reda,dia tanya aku dari mana...aku pun jawab dengan bangga..."I'm from Malaysia."hehehe...and dia cakap..."Ohhh..Malaysiaaa...good...good people.."...adeh..senyum je la dengar...Sebelum blah aku sempat ajak musuh yang dah jadi kawan nih bergambar...chewahhh....BFF ke tu wakakaka... 

Gerai akan beroperasi sekitar jam 12 tengahari...kebetulan pula waktu tu semua gerai baru buka..walau dalam hati rasa takut-takut tapi buat bodo jer laaa hehehe...

Kalau korang jumpa minah nih..korang singgah kat situ...Ramah mesra dan senang berurusan..Aku tak pening dengan karenah dia.....Yang aku nak gelak dengar bila last-last dia pesan kat aku 
" Remember this face...remember me.." aku cakap dont worry..nanti aku promosi ko kat satu Malaysia hahaha....

Singgah makan kat kedai India jap...itupun atas pertolongan Mokcik yang maki2 aku tu..dia la yang tunjukkan kat kami kedai halal area situ...Makan ler sebab perut dah lapar...

Aku pesan kari ayam...errr..no komen...rasanya untuk harga HKD88 utk menu sebegitu tak berbaloi tapi apakan daya kami dah rasa lapar sesangat so telan jer la..

Nih roti Prata yang anak aku pesan dengan harga HKD78...

Dan Nasi Beriani yang Mr.Hubby pesan...HKD98...kalau kita kat Malaysia paling tinggi pun RM12 kut hehehe...

Tetap habis Mr.Hubby makan...lapar sungguh dia hehehe...

Nampak wajah lapar tu?ekekeke...

Depan kedai makan tempat kami menjamu selera..Miss India tapi aku tak galakkan korang makan situ melainkan korang lapar sesangat hahaha...

Depan stesen Mong Kok..kalau masuk jer dalam stesen MTR nih..adoiiiyaiiii..betapa sesaknya dengan manusia terutama student...Kejap lagi nak buat rusuhan lagi la tu kut sebab dah berkumpul ramai-ramai kat satu sudut hahaha...

No comments:

Followers