Setiap warna ada cerita..ada makna..ada rupa..dan sudah pasti ada serinya..Itulah warna kehidupanku...YEAY!!!

Thursday 8 May 2014

Berkebun Part 3

Bangun tidur pagi nih rasa seronok pula tambah-tambah lagi subuh tadi hujan turun dengan lebat. HOREYYY!!!...maksudnya hari nih aku tak perlu la bersusah payah megangkut baldi bagai demi menyegarkan sayur-sayur aku tu dulu. Ni le yang best bila bercucuk tanam musim tengkujuh..cuma perlu jenguk je dan buang apa yang patut kuikuikui..Nampak sangat penyakit 'M' aku datang pagi nih hopefully tak melarat sampai ke hari lain hehe...

Alhamdulillah, setelah biji-biji benih yang aku semai semakin 'membesar bagai johan'...perasaan teruja tu semakin menjadi-jadi setiap kali memandang tanaman tu semua. Walaupun semaian tahun nih tak seperti tahun-tahun sudah tetapi aku tetap rasa gembira kerana sayur aku nih mula menampakkan hasil. Bagi korang yang malas bersenam macam aku, meh la kita buat aktiviti camnih...sekurang-kurangnya peluh basi kita nih keluar gak dari badan..Maaf aku tak reti berzumba so aku 'berzumba' belakang rumah je la ye ekekek...Yeay!.

Daun Kucai nih aku tanam 3 beg je, aku baru potong sayur nih 2 hari lepas tapi nampaknya daun baru cepat pula tumbuh hehe...Sayur nih tak perlu semai banyak kali....kalau betul penjagaannya, leh ambil sampai 10 kali kut hehe 

Ni pula sayur timun yang batasnya tak berapa nak tinggi, semakin kuat hujan turun semakin mendatar lak batas aku hehe..Nampak subur je kannnn....harap subur sampai berbuah nanti huhu

Ni pula tomato yang aku pilih dari benih yang paling montel dan besar tapi takpasti camne la hasilnya nanti. Moga-moga tak menghampakan hehe...

Ni pula Sayur Peria yang sudah tentu bukan sayur kegemaranku cuma  tanam pun dengan harapan bila ada hasil nanti dapat aku beri pada emak, ayah dan mak mertua aku almaklumlah orang dulu-dulu percaya kepahitan peria merupakan salah satu cara untuk menurunkan darah tinggi hehehe..Tol ke?

Sayur sawi nih pula selalu menimbulkan tandatanya pada aku, dari tahun lepas sampai la ke tahun nih...sayur sawi aku tetap tak tumbuh dengan subur. Aduiii bertambah geram bila nampak pak belalang berpesta sakan dok melahap daun-daun sawi nih.

Batas ni pula aku tanam kacang panjang, timun dan sayur kacang belimbing. Batas nih 3 dalam 1, esok-esok bila dah berbuah ada yang pening sambil memetik huhu

Cili nih aku tanam dalam bekas-bekas seperti botol minyak masak, dynamo atau apa je yang aku rasa sesuai termasuk periuk lama yang dah berlubang ngee...Daun-daun pun banyak yang dah gugur tapi takpelah hasil cili ni pun dah penuhkan peti aku hehe

2 comments:

Juls Julie80 said...

membesar bagai JOHAN..?? shooooooooo shuwettttt tanamanmu itewww...


wak taduk ako beransur matai time musim panas lau in... ajau pulak bei wak keman daun limau purut & limau kasturi...grrrrrrrrrrr...!!!

seripelangi said...

Ye johan...bukan membesar bagai julia tauuuu ekeke...Shhhuwetttlahhh sangattttt!!!!!...haha nengan au berzumba udei jaan in hehe

Followers