Setiap warna ada cerita..ada makna..ada rupa..dan sudah pasti ada serinya..Itulah warna kehidupanku...YEAY!!!

Sunday 28 April 2013

Ikan Tapah Kukus



Woweeee..nampaknya malam nih makan besarlah aku dan Mr.Hubby ye hehehe. Bukan main seronok dan bersemangat lagi perasaan aku malam nih bilamana senja tadi seorang hamba Allah dengan baik hatinya datang dan memberi seekor ikan tapah yang aku kira agak besar sizenya. Ikan nih diberi pun atas sebab dia dan keluarga tak makan ikan nih jadi daripada dibuang eloklah disedekahkan kepada yang tahu macam family aku hahaha. Hmm..Dah agak lama tekak aku tak merasa ikan nih apatah lagi ikan nih pun agak sukar untuk ditemui dan  mungkin juga ini dinamakan rezeki kami. Alhamdulillah, rasa syukur diatas rezeki hari ini tetap tersemat dihati dan aku turut mendoakan juga semoga hamba Allah yang baik hati petang tadi serta keluarga terus dimurahkan rezeki dan diberikan kesihatan yang baik selamanya. Dan kesimpulannya......walaupun bahan-bahan didapurku tak sempurna dan tak cukup tetapi usaha untuk mengukus ikan tadi dengan cara emak dan ayahku tetap diteruskan dan semestinya menu utama malam ini ialah   "Ikan Tapah Kukus". Masak simple pun hokeyyyy!!!Yeay!!!... 


Ikan tapah yang telah siap dikukus..yum..yum..yum..penuh dan sarat dengan bahan-bahan hehe..Aku guna bahagian ekor jer..selebihnya simpan laa dalam peti..beso sangat so pepandailah yeee..

Resepi Ikan Tapah Kukus

Ikan Tapah  
4 biji bawang putih
4 biji bawang merah
1 batang serai
Halia
1 bawang besar
2,3 biji cili
1 bungkus kobis masin(jeruk)
Secubit ajinomoto
Sedikit Thai Fish sauce
2 keping asam keping
Sedikit minyak
Sedikit Bawang goreng

Cara-cara:
:
Mula-mula cuci ikan tapah tadi dengan cara merendam didalam air panas seminit dua untuk membuang lendir yang ada pada badan ikan tersebut. Kemudian cuci lagi dengan air bersih barulah dimasukkan didalam pinggan kukus. Sapukan sedikit ajinomoto pada badan ikan tersebut dan peramkan sebentar. Sementara itu hiris kesemua bahan-bahan seperti bawang merah, putih, serai(boleh juga diketuk) ,halia, bawang besar, cili, kobis dan asam tadi. Bila sudah selesai memotong dan menghiris, taburkan dan susun pada ikan tapah didalam pinggan kukus tadi. Akhir sekali masukkan sedikit Thai fish sauce dan minyak kemudian kukus. Kukus selama setengah jam atau lebih. dan kemudian taburkan sedikit bawang goreng garing. Siap bolehlah dihidang.

Nota: Dah cakap dah aku masak simple jer..main baling jer apa yang ada hahaha....Style kampunggggg...tapi tetap sedapppp!!

No comments:

Followers