Setiap warna ada cerita..ada makna..ada rupa..dan sudah pasti ada serinya..Itulah warna kehidupanku...YEAY!!!

Wednesday 9 May 2012

Rezeki Bergolek

Yipeeeee...dua hari nih rezeki datang bergolek-golekkk, kalau leh nak senyum sampai ke telingga dibuatnya hahaha....Seronoknyelahhhh aku nih sampai rasa nak lompat macam kanak-kanak riang kuikuikui. Alhamdulillah diatas rezeki yang diberi dan sesungguhnya aku berasa amat bersyukur selalu (^,^) Bestnye jiranku,saudara mara dan kengkawan aku yang sentiasa memberikan kejutan kepada aku dari hari ke hari hehehe....Korang memang besttttt!! ...Terima kasih yang tak terhingga kat korang semua kerana korang aku rasa bahagia.Aku hargai sesangat diatas pemberian korang 2 hari nih hehehe..Nak tau kenapa? Meh..aku cerita...Yeay!!


Tengoklah berapa meriahnya ketam2 ini sampai muntah2 dalam sinki. Dah lama aku tak jamah ketam nih,rasanya memang jarang sangat aku dan Mr.Hubby beli ketam memandangkan ia bukan menu pilihan hehe..Tapi diatas rezeki yang diberi hari ini,aku menjadi terlalu excited hingga tak sabar2 nak kerjakan ketam2 nih.Nampaknya hari nih dapur aku ada hidangan istimewa hehehe..Hmm..Walaupun ketam nih sizenya sederhana jer tapi aku dapat agak  beratnya dalam lingkungan 5,6kg ..Ohhh..untuk makan 3 orang, ketam2 nih dah lebih daripada cukup malah memang terlebih banyak tapi takpe selebihnya leh simpan dalam freezer dulu..biar beku tahap gaban hehehe....Rasa tercabarlah jugak minda dan fizikal aku mengadap benda nih tapi takper,aku dah ada ilmu mendalami benda2 macam nih so takde malasah besar bagiku walau penyepit dia beso gedebak.Maklumlah ibuku guruku hehehe (<--adeiii..riak jap hahaha...)

   
Beginilah nasib2 ketam nih setelah aku bertarung hampir sejam untuk menanggalkan segala sepit2 dia.Apppsss...nih baru buang penyepit,belum aku bersihkan sepenuhnya..kene tanggalkan semua kulit2 luar dia dulu maaaaa baru le bersih hehehe..Tapi kat sini aku cuma tunjuk camnih jer..kalau tak faham gak,korang fikirlah sendiri camne nak buka kulit belakangnya pula hahaha...

Nih plak sengaja aku asingkan penyepit ketam2 nih.Yang terpilih dan teranggun jer aku ambik..jari jemari kaki yang tak lawa dan kurus kering tu aku tendang masuk dalam bakul sampah.Bukan niat untuk membazir tetapi untuk mengelakkan daripada stress menggigit atau membelek time makan,better aku buang jer yang kiut miut tu yeee..Hati pun tak kacau bilau tengok kaki2 dia bersepah hahaha..

Tadaaaa...Ni ler ketam masakkan Mr.Hubbyku..Adeiii...bukan aku tak reti masak,tapi semangat Mr.Hubby aku nih terlebih bila balik dari keje lepas ngadap ketam2 yang aku bersihkan tadi tu arrr..Ni ler yang aku suka kat Mr.Hubby aku nih,tau jer dier aku letih kerjakan ketam nih berjam-jam sampai jari-jemariku dah pucat lesu berendam dalam air.Yang aku tak tahan tu tercucuk duri tajam kat hujung2 penyepit hingga buat aku pedih semacam kwang3x..Tapi takpe,semangatku pulih lepas Mr.Hubby beriya-iya nak masak ketam2 nih,yehaaa...aku pun apa lagi..rilex arr...then melantak jer ar time dinner ekekeke..Yummm..memang sedap hehehe...Owh ye..terima kasih kat Mr.Ahmad yang telah memberi ketam-ketam nih siap hantar ke rumah lak tu,suspenlah jugakkkk hehehe..Baiknye hati ko nih Mr.Ahmad, moga-moga dimurahkan rezeki selalu.Aminnn..Thanks yeeerrr..


Hah!..Ni lak biji kacang panjang yang diberi oleh jiran aku iaitu Pn.Lastney petang semalam..Hadeii..bersungguh dia berikan benih kekacang nih time aku dok sibuk siram sayur2 aku.Agaknya dia kesian tengok kacang panjang yang mak mertua aku tanam tu kut,semuanya kementot2 belaka hehehe.Dan perasaan aku bila dapat benih kacang panjang nih?Owhh..dah tentu aku rasa happy sebab dapat benih terpilih camnih siap dia cakap bawa dari jauh so aku sedikit terharu sebab aku faham niat baik jiran aku tu. Dalam masa yang sama turut memberi motivasi dan semangat untuk aku terus berfikir positif..hehehe...Choyy..choyy..choyyy..dah dapat benih mestilah aku semai sebiji dua buat experimen hehehe.Yuhhuu Pn.Lastney..Kalau kacang panjang nih menjadi nanti, ko datang ler  kebun aku and petik ikut suke ko k..sharing is caring hokeyyyy!! hehehee...Terima Kasih frenz

 Tengahari semalam lak aku dapat benih Kacang Bendi dan Kacang Panjang dari Mr.Micheal. Kebetulan Mr.Hubby gi office dia so sempatlah Mr.Micheal nih kirimkan kat aku benih2 nih selepas dia tengok sendiri camne tanaman2 aku dan Mr.Hubby tempohari hehehe..Wahhh..tak sangka,dalam sibuk2 pun dia sempat gak bagi benih2 nih,agaknya benih nih dia dah simpan berhari2 dalam beg dia kut hahaha...bestnya bila Mr.Hubby bawa balik benih2 nih..aku tahu kacang panjang yang Mr.Micheal bagi nih jenis bermutu dan leh tahan panjangnya..tu yang buat aku lagi seronok tu hehehe..Tau2 je diaorang aku tengah mencari benih2 yang bagus...happynyeeee!!!..Apalagi...macam biasa..aku semai gak petang semalam walau aku dah ada banyak kacang panjang yang masih on the way hehehe..Takpe laa..experimen tu kan penting gak..kalau kita peramkan jer benih2 tu,takkan ke mana pun benih2 tu so lagi baik aku semai jer...dapat gak lihat hasilnya nanti hehehe..Makaceh juga buat Mr.Micheal sekeluarga..korang memang sporting dan semoga korang akan lebih dimurahkan rezeki tahun nih dan ditahun-tahun akan datang hehehe..

No comments:

Followers