Setiap warna ada cerita..ada makna..ada rupa..dan sudah pasti ada serinya..Itulah warna kehidupanku...YEAY!!!

Friday 14 December 2012

Gerai Pekan Kundasang Dan Pekan Nabalu

 Bagi mereka yang meminati atau mencari barangan kraftangan,makanan ringan atau sayur-sayur serta buah-buah segar untuk dibawa balik sebagai barang kenangan,souvenir atau sebagainya,dua tempat yang seharusnya masuk dalam jadual perjalanan anda ialah melawat Pekan Kundasang dan Pekan Nabalu. Jom kita singkap apa yang ada disana hehehe Yeay!

Gerai Pekan Kundasang





Gambar diatas nih adalah antara gerai makanan yang terdapat di sepanjang jalan di Pekan Kundasang. Kebanyakkan yang dijual adalah seperti sayur-sayuran,buah-buahan, makanan segera hasil penduduk tempatan dan juga bunga-bunga yang berwarna warni. Kawasan nih tetap sejuk walaupun kita melihat ada bahang matahari ditengahari, mungkin angin disekitar kaki gunung sedikit membantu menyejukkan kawasan Pekan Kundasang nih dan keadaan itu boleh dibuktikan melalui kesegaran hasil-hasil jualan penduduk disini.  Namun begitu, kebanyakkan pengunjung lebih tertarik untuk mencuba strawberry segar hasil penanaman penduduk tempatan dibeberapa gerai buah-buahan dan aku juga tidak melepaskan peluang untuk menikmati strawberry segar tersebut hehe.Bagi aku harga yang dikenakan disekitar ini sangatlah berpatutan dan boleh dianggap murah, cuma harga buah strawberry jer yang rasanya boleh buat tersentap hehehe

1 bungkus strawberry harganya RM10-RM15 
(Ni untuk buah yang tak berapa sihat, size tak sekata,warna merah tak cukup powerrr dan dah ada tanda lebam hehehe..dengan bilangan jumlah  dalam satu bungkus kurang dari 10 biji <--dah cuba..rasa masam dan kelat lerrr...bukan citarasa aku)

1 bungkus strawberry gred A harganya RM20-RM30
(Ni size gajah, warna merah berseri-seri dan solid gitu, besar buah rambutan yang dah dikopek kulit dengan bilangan jumlah dalam satu bungkus sebanyak 5-6 biji huhu <--lum cuba..nampak menyelerakan tapi tak berbaloi sebab kalau beli sebungkus kene belah dua..maklummmm..dalam keta kan banyak orang hahaha..bagus duit tu guna beli durian ye takk..satu biji dah leh makan ramai2 hahaha..Perasaan aku? Tak nyesal pun kalau tak beli hehehe..)

1 bungkus strawberry salai atau kering harganya RM10-RM15
(Nih yang kene jemur ke or kene salai atas api macam ikan pun aku tak pasti ekeke.. <--lum cuba..dari pandangan mata kasar aku..satu biji buah strawberry tu telah dibelah 2 atau 4 bahagian gitu,dah dibungkus jadi banyaklah jugakkk hehehe.. yang nih lagi tak sanggup beli buat tersangkut kat anak tekak jer hehehe....faham-faham jer laa huaaaa (^,^) )

Gerai Pekan Nabalu



Gambar diatas nih lak ketika berada di Gerai Pekan Nabalu. Kawasan nih dimonopoli oleh kebanyakkan kaum Dusun yang peramah, cantik2 dan mudah tersenyum bila melihat pengunjung dari luar. Gerai-gerai dikawasan nih boleh aku katakan seperti syurga kraftangan, cenderahati, cenderamata yang wajib disinggah oleh kaum-kaum ibu, makcik-makcik, student2 pelbagai peringkat umur. Haduiii...berada cuma sejam disini pun dah boleh membuat kempis beg duit inikan pula berjam-jam. Mujurlah kali ini aku hanya datang untuk cuci mata jadi setakat tengok-tengok camtu je pun dah cukup.Tapi bila masuk kereta pandang mak, kakak dan adik..semua ada benda yang dibawa balik sebagai kenangan dan sourvenir. Nahhhh!!!..tu lah penangan Kraftangan di Pekan Nabalu kuikuikui

 Gerai Kraftangan sebelum Nabalu



Maaf aku tak pasti nih kawasan mana tetapi deretan gerai kraftangan nih boleh dilihat dan terletak beberapa kilometer sebelum sampai ke Gerai Pekan Nabalu. Deretan gerai ini lebih banyak menjual alat muzik dan kraftangan yang agak besar sizenya seperti gong tembaga, gamelan, bubu, bakul, tudung saji, beg tangan wanita  dan sebagainya. Walaupun gerai-gerai dikawasan ini tidak sebanyak seperti di Pekan Nabalu tetapi kraf-kraf yang dijual dikawasan ini juga sangat menarik untuk diwar-warkan. Pada pandangan aku..harganya juga lebih murah jika dibandingkan ditempat lain tetapi jika anda bijak, pasti harganya masih boleh dirunding hehehe..

No comments:

Followers