Setiap warna ada cerita..ada makna..ada rupa..dan sudah pasti ada serinya..Itulah warna kehidupanku...YEAY!!!

Thursday 13 December 2012

Poring Hot Spring Sabah

Pernah dengar tentang Poring Hot Spring di Kinabalu Park,Sabah? Kalau tak silap aku tempat nih telah diisytiharkan oleh UNESCO sebagai World Heritage Site.Secara detailnya aku pun tak berapa pasti tetapi jika sudah sampai diSabah nih, tak lengkap kiranya tidak menjejak kaki ke Hot Spring yang terletak di Kundasang. Ohh..ini bukanlah pertama kali aku kesini tetapi merupakan kali dua dimana kali terakhir berada diHot Spring nih, kalau tak silap 3 atau 4 tahun lepas.Masa yang aku jangkakan agak sesuai untuk melihat perubahan baru hehehe..

Guys..sejujurnya perjalanan dari Kota Kinabalu hingga ke Hot Spring sangatlah menduga,disamping jalan yang berlekak lekok dan licin. Pemandu yang berani amatlah diperlukan bagi mereka yang baru pertama kali memandu ke sini. Seeloknya jangan ada teman bicara yang tertidur disebelah kerana mungkin saja kita akan terlelap dengan kedinginan udaranya hehe...Feww..ini bukan jalan menuju ke pusat bandar tetapi menuju ke kaki gunung,jadi secara logiknya..terkadang dalam kita leka melihat pemandangan indah hutan tebal, gaung, air terjun serta banyak lagi pemandangan yang bisa menarik perhatian ditepi-tepi jalan, harus diingatkan selalu agar sentiasa berhati-hati dan berawas dengan keadaan cuaca, keadaan kenderaan yang dipandu, jalan dan juga kenderaan yang bertentangan :-s..Sorry guys..aku masih trauma akan debaran bila kali terakhir berada di salah satu kawasan tanah runtuh suatu masa dulu, dimana kami sekeluarga terpaksa melalui jalan dan menyerahkan segala harapan dan nyawa kepada pemandu kami. Bukan keseronokkan bagiku bilamana terpaksa melalui dan melihat tanah kuning berbatu dan jatuh bergolek tanpa henti lalu melanggar tayar kereta dijalan raya ditambah dengan pemandangan gaung di sebelah bertentangan.Ketika itu hanya Allah saja yang tahu betapa takutnya perasaan kami. Owhh..Itu cerita lama..alhamdulillah kali ini perjalanan kami ke Hot Spring berjalan dengan lancar walaupun cuaca ketika itu hujan.

Hmm.dipendekkan cerita, berjalan disekitar Hot Spring sambil menikmati keindahan alam semulajadi dan disajikan dengan beberapa kolam air panas sangatlah berbaloi walaupun tiada kejutan lagi buatku hehehe... Ermm..sudah tentu juga aku dapat melihat beberapa perubahan. Dan perbezaan yang paling ketara ialah penggunaan jambatan gantung yang sudah pun digantikan dengan jambatan konkrit.Yup sebagai pelancong, aku lebih sukakan sesuatu yang unik seperti jambatan gantung. Namun begitu,aku juga bersetuju dengan langkah kerajaan untuk menukarkan kepada jambatan konkrit memandangkan jambatan gantung tersebut sudah lama, lusuh dan mungkin membahayakan pengunjung yang datang terutama bagi mereka yang membawa kanak-kanak. Ingatttt!!!...faktor keselamatan harus diutamakan dulu yeee... Yeay!

Tiket masuk ke Poring Hot Spring
Kanak-kanak : RM1
Dewasa: RM3
Yang bawah 4 tahun free yeee..

Ni tempat pemeriksaan tiket masuk, tetapi aku tengok..ada gak yang buat macam taktahu je. Lum cukup ketat kut sampai ada yang bolos dengan selamba hehe..

 Nenek dan cucu-cucunya..awet muda gituuu hehehe..

 Kakak aku yang sentiasa busy dengan handphonenya walaupun dalam tempoh percutian huhu

 Ayah dengan gaya tersendiri..ensem tak??? huhu...

 Mak aku dengan payung yang comel..jiwa remaja gitu..errr..sape punya payung nih ek???

 Adik bongsuku yang sentiasa mahu jadi watak utama dalam lensa cameraku hehehe..macholah jugokkkk <-- puji adik sendiri jap ekeke...

Menikmati alam sekitar yang masih asli..

 Gambar beramai-ramai kat jambatan konkrit..macam biasa..aku sentiasa tiada didalam gambar..lupa nak capture atau hanya abang ipar aku jer yang ada koleksi terhad tu kuikuikui...

 Berdiri penuh gaya...lihatlah jambatan gantung dibelakang tu hehe..

 Mr.Hubby dan puteriku disalah sebuah kolam mandi terbuka hehehe..

 Meh la rendam kaki beramai2 ye..owhh..jangan bimbang..air panas nih tak bertakung ye..sentiasa berganti..jadi takde kerisauan dengan masalah jangkitan kulit..Leh rendam sampai gatal2 kaki wakakaka..

 Antara photographer yang turut tak henti2 mengambil gambar..nih ler ketua rombongan yang membawa kemana aje perjalanan kami..otaiiii hahaha..nampak muda tapi sorry ekk..anak 3 dah ooiii..

Mak dan puteriku masuk jer kolam air panas ni semua orang lari..entah taktau kenapa wakaka..oiitt..gurau lerr..beri laluan lah tu...kita kan 1 Malaysia..yang dah lama merendam kaki tu,pepandai lah bangun ye huhu..

 Sebagai bukti bahawa aku juga turut merendam kaki disini..takat ambik satu kaki pun cukup lerr..takleh lebih2,sebab takut tak muat hehehe..cehhhh...

 Aku hairan..napa mak aku terikut-ikut style puteriku nih..err..angkat kaki sebelah lah pulokkk..ala-ala zaman 80-an gitu hehehe..ye..aku yang semakin comel dari hari ke hari..sedar diri jap..terlebih sudaaaaa huhu...

 Depan pintu masuk ada bermacam-macam kraftangan yang dijual..Kalau ada yang ingin membeli untuk kenang-kenangan tu,disinilah tempatnya..pilih jer gerai mana yang anda suka..nescaya ada discount2 yang diberi jika pandai memujuk ekeke..

1 comment:

Anonymous said...

Wonderful blog! I found it while searching on Yahoo News.
Do you have any tips on how to get listed in Yahoo
News? I've been trying for a while but I never seem to get there! Appreciate it
Look into my web blog forja toledo

Followers