Setiap warna ada cerita..ada makna..ada rupa..dan sudah pasti ada serinya..Itulah warna kehidupanku...YEAY!!!

Wednesday 12 December 2012

Trip Ke Sabah (Hari Pertama hingga Ketiga)

Bulan nih aku banyak bercerita tentang trip aku ke Sabah. Biasalah musim cuti sekolah begini,kebanyakkan blogger pun akan bercerita tentang percutian masing-masing.Dan aku juga tidak mahu ketinggalan untuk berkongsi kepada pembaca tentang percutian aku pada tengah bulan November lepas.Big family trip actually..rasanya dalam 12 orang kut hehehe..Ermm..walaupun kelewatan untuk mengupdate entri tentang percutian aku nih, itu tidak bermakna cerita aku nih akan menjadi basi. Yuhuuu..Dalam "berblogging", takde istilah basi kut hahaha..Maaflah Kepada pembaca-pembaca yang tertunggu-tunggu akan update terkini dari blog aku nih, batasan masa dan kesibukkan dengan urusan sendiri sedikit membantutkan pergerakkan blog aku 2 bulan nih.Namun begitu,apa yang ingin aku kongsikan tetap akan aku teruskan.

Buat permulaan, entri kali ini hanya akan di focus pada trip hari pertama hingga hari ketiga sahaja.Jika aku masukkan untuk aktiviti trip seminggu,agaknya entri aku nih akan menjadi sarat dengan gambar-gambar yang bakal aku tempekkan dibahagian bawah nanti.Jadi untuk menggurangkan kesesakan dalam aktiviti meloading, maka aku akan cuba sambungkan di entri yang akan datang. Untuk pengetahuan semua, sejujurnya trip kali ini adalah trip yang agak mencabar fizikal dan minda aku. Jika sebelum ini aku biasa menggunakan pengangkutan udara jika hendak ke Negeri Dibawah Bayu iaitu Sabah, tetapi atas permintaan kakak sekeluarga maka kami bersetuju untuk mencuba menggunakan pengangkutan darat iaitu dengan menaiki kereta sendiri. Untuk 12 orang yang akan menjelajah dengan bilangan 4 orang kanak-kanak dan selebihnya orang dewasa,cukuplah dengan menggunakan 2 MPV.Tetapi cadangan aku,jika size badan gedebak dan umur penumpang-penumpang semuannya matang,adalah lebih elok menggunakan 3 kereta mpv kerana merasa selesa itu adalah  keutamaan disamping mengurangkan stress dan kesakitan badan daripada berhimpit macam sardin dengan longgokan beg yang sedia ada. Sorry aku bukan biadap,tetapi sudah lumrah rakyat Malaysia jika melancong hokey, pastinya beg akan bertambah bila dah balik nanti hehehe.. 

Apa yang boleh aku katakan, perjalanan secara berkumpalan yang bermula dari bandar Miri Sarawak dengan merentasi beberapa daerah kecil Sarawak,Brunei dan Sabah pada logiknya sangat memerlukan kesabaran yang tinggi. Harus diingat,disamping jarak perjalanan yang menggambil masa hampir setengah hari, persediaan untuk berhadapan dengan beberapa pemeriksaan yang memerlukan cop passport disetiap sempadan Sarawak,Brunei dan Sabah juga harus dilalui. Dengan ingatan dan anggaran kasar aku ketika ini, kiraan jumlah pondok imigresen yang bakal dilalui sahaja adalah sebanyak 7 atau 8 pondok manakala 1 Tol  dan 1 sungai kecil yang perlu diredahi dengan menggunakan Feri Brunei. Keadaan ini mungkin akan melewatkan perjalanan kita jika terdapat beratus kenderaan yang turut berbaris menunggu giliran masing-masing tapi alhamdulillah family kakak aku dah mengelak keadaan itu dan perjalanan kami tersangatlah lancar.Mungkin betul, waktu yang paling sesuai untuk mengatur perjalanan bukannya pada hujung minggu tetapi diwaktu hari bekerja.Ku akui jumlah kenderaan yang keluar masuk boleh dikira dengan jari disetiap pondok pemeriksaan pada hari tersebut. Kelegaan menggunaakan kenderaan sendiri juga boleh aku katakan lebih baik berbanding dengan pengguna bas yang aku lihat sendiri terpaksa keluar beratur disetiap pondok imigresan yang dikhaskan manakala pengguna kenderaan sendiri hanya perlu mewakilkan kepada pemandu sahaja tanpa perlu keluar.Hadeiii..Bayangkan jika dalam bas tu penuh,pastinya perjalanan diwaktu subuh akan hanya berakhir di waktu malam kwang3x. 

Fewwww... aku dah kepenatan menaip,rasanya cukup dulu untuk hari ini. Tak larat rasanya nak sambung menaip lagi, ini baru trip hari pertama hingga ketiga..yang seterusnya kita sambung diepisod yang akan datang ye ngeee....In shaa Allah aku akan cuba!..Yeay!


Masuk jer Brunei, hati dah mula excited..mean dijangka perjalanan tak la jauh sangat lagi pastu. Tak lama???..aduiii...berasaplah juga punggung duduk didalam kereta tetapi apa boleh buat..inilah dinamakan cabaran huhu Aku skip dulu bahagian bercerita tentang Brunei nih ye sebab tu tempek sekeping gambar je huhu



Setelah melalui perjalanan yang agak memenatkan, dengan keadaan mata yang setengah mengantuk..tekak pula terasa kering maka kami bercadang untuk berhenti rehat dan minum tengahari di Pekan Sepitang sambil menikmati satey ayam, lembu dan perut lembu huhu..Biar bertenaga balik badan yang dah macam "ikan salai" nih hehehe...

Owhhh..sempat jer singgah ditepi2 jalan. Ini adalah antara acara favourite mak aku iaitu menapau ikan bilis berkilo-kilo..adeiii..macam la kat sarawak takde ikan bilis hahaha..Biasalah tu..aura ditempat orang nih memang lain sikit,walau setambun kat tempat sendiri masih dikatakan tak ada juga hehehe..




Antara shopping mall yang wajib diserbu bila sampai di Sabah nih ialah One Borneo.Kebetulan masuk bulan december nih, aura christmas dah bermula jadi tak hairanlah christmas tree terpacak merata hehehe..Apa tunggu lagi, inilah masanya untuk pose sakannnnn huhu....








Melawat Aquarium dan Muzium Marin yang terletak di UMS adalah tidak dirancang namun bila sampai dan melihat pelbagai spesis ikan gergasi yang tak pernah dilihat sebelum nih sudah cukup untuk membuat kami semua teruja. Part tengok ikan nih dah tentu favourite puteri dan 3 orang cousinnya..Hmm...riuhnya  tak terkata sampaikan jeritan suara mereka jer yang kedengaran ketika tu hehehe..

No comments:

Followers