Setiap warna ada cerita..ada makna..ada rupa..dan sudah pasti ada serinya..Itulah warna kehidupanku...YEAY!!!

Saturday 10 March 2012

Berbudi Pada Tanah

"Somewhere over the rainbow way   up high
And the dreams that you dream of once in a lul-la-by
Somewhere over the rainbow blue birds fly
And the dreams that you dream of, dreams really do come true.."

Nih bukan puisi atau ayat jiwang2 tapi ini adalah Perenggan pertama dari lagu favourite aku sejak bertahun-tahun yang lalu iaitu "Somewhere over The Rainbow"..Yup...I really love this song dan pertama kali dengar lagu nih aku terus jatuh cinta dengan setiap lirik dan susunan melodi yang menyentuh hati terutama bila menggunakan alat muzik "Ukelele".Hmm Kenangan aku pada lagu nih bilamana adik angkat aku dari Morocco pernah cuba menyanyikan lagu nih live untuk aku suatu ketika dulu. Nak tau lirik selanjutnya untuk lagu nih? Takpe kita cerita lain kali sebab belum masanya untuk aku masukkan lirik lagu dalam entry kali nih hehehe..

Wow..cuaca hari ini sungguh cerah,tak seperti semalam yang mendung hingga ke petang.Pagi nih pula aku bangun pagi penuh rasa bersemangat dan sekaligus membuatkan aku rasa sedikit teruja.Owhh..nampaknya puteri aku pun turut terbias dengan semangat aku pagi nih..gooddd..gooddd..Perfect time untuk bersantai2 dipagi hari hehehe..What on my mind?  Hari nih jadual aku sedikit berubah,masanya untuk aku meninjau beberapa projek persendirian di tepi2 rumah haha..Sesungguhnya inilah percubaan pertama aku dalam industri pertanian nih wakakaka

Aku berkebunnnn?? hehe..Ye arrr..aku berkebun..aku sendiri rasa pelik dan rasa kelakar bila aku sebut aku sekarang tengah demam berkebun sebabnya aku memang tak suka berkebun nih terutama part berjemur tengah panas terik..kulit sensetif tauuuu..konon lerrrrr ekekeke..But what to do ehhhh..dah aku rasa macam nak berkebun walaupun aku tahu memang bukan minat aku bab2 pegang tanah nih..atau lebih senang aku cakap "Its not me!!!".Kalau Mr.Hubby yang berkebun tu aku percaya laaa sebab hobi dia memang berkebun punnn.Owhhh by the way..kulit badan aku memang rasa macam dah gelap cikit (<--- walaupun aku rasa gelap banyak,saja ar nak sedapkan hati arr) dek diserap oleh panas terikb 2,3 minggu nih tapi nape aku rasa macam datang perasaan camnih --> "Tak Kisah punnnn" (-,-')

Terkadang aku pun rasa pelik tapi mungkin minat tu datang disebabkan aku mengikuti beberapa kursus Landskap sebelum nih juga merupakan salah satu puncanya.Pengaruh dari pelajaran dan bahan bacaan kut takpun mungkin juga kesan dari di "Brain Wash" oleh Prof2 dan tenaga pengajar sebelum nih..tendangan padu maut tuuu haha..Orang kata basic dan pengalaman tu kena ada baru leh progresssss tol takkk???..Tapi bagi aku dua2 pun takde so aku bergantung ngan ayat orang lama-lama iaitu "Berbudi pada tanah" ..mana tahu dapat hasilnya nanti,dapat gak aku buatkan menu2 dapur .Owh ye..aku bukan sekadar bercakap,kat bawah nih aku tempek beberapa gambar anak benih yang mula bercambah hasil usaha dan benih2 yang dibeli serta diimport dari family2 terdekat. Nak tahu kesudahan hasil2nya nih nanti..kita jumpa di entry yang akan datang dalam topik yang sama..sabar je la tunggu 2,3 bulan lagi hehe.. (^,^) ..Yeay!

Kacang Panjang yang segar bugar..biji benih yang disponser oleh Mak mertua aku haha..Dah nampak segar camnih aku rasa makin bersemangat lak nak belai2 tanah nih hahaha..ampes jerrr

 Cili yang wajib ada kat kawasan rumah aku..yang ni cuma tunjuk sepohon je dari 10 yang aku tanam...biasalah..sample tu kene adeee...hehe

Benih Terung Ungu yang mula bercambah..berkurun gak tunggu tumbuh daun tapi alhamdulillah dah ada tanda2 positif..Sample je yeee...yang selebihnya kita tengok je bulan2 akan datang..menjadi ke tak terung ungu nih...

Sayur Kuanganjiecai..err..nama berbelit sakan tapi orang tempatan cakap sayur sawi or sayur pahit je hahaha.. Sayur nih aku tak yakin akan hiudp sebab tanah berpasir memang tak sesuai untuk penanaman sayur jenis nih..tapi dah banyak hari aku cuba selamatkan ada tanda2 akan tumbuh daun baru dari celah2 "ketiak" ekekeke

 Yang nih kalau tak silap aku Sayur Patola hahaa..lupa daaa...

Sayur Peria...Pahitnya tak terkira tapi aku tetap suka..goreng ngan telur masin sedap woooo...kuikuikui

 Nih batang2 Sayur Cangkuk Manis yang bonda aku bawa dari kampung aritu..dah tumbuh pun daun2 nya..aku pacak tepi2 batas jerrrr

 Yang nih lak ubi keledek merah & ungu..mesti manis tapi taktau la kalau aku tanam jadi tawar lak wakakaka

Lagi deretan Sayur Kacang Panjang..nampak bersemak tapi sengaja aku jadikan begitu sebab takut tanah terhakis lak sebab berpasir.. 

Haaa..ni pulak Labu Oren(Pumpkin) yang disemai oleh Mr.Hubby..sample jer..yang selebihnya aku tak capture..yang nih memang subur sebab tanah pun sesuai untuk penanaman labu

 Tarooo..tarooo..tarooo..orang Indonesia sebut camtu ar kut..tapi kita sebut Keladi je..

Nenas yang tak sesuai ditanam di kawasan rumah terutama ada bebudak tapi Mr.Hubby lupa lak bab tu huhu..

Terung Emas or orang dulu cakap terung iban kalau tak silap hehe...

Owhh..kacang Tanah yang disemai oleh Mr.Hubby tak menjadi pada mulanya tapi setelah beberapa kali aku  turun padang sebab nak selamatkan anak2 benih kacang tanah nih maka ada tanda2 akan hidup lak hehehe..




Nota: Aku ada beberapa lagi sayur yang belum aku capture untuk dimasukkan dalam entry nih seperti Japanesse Cucucamber,.Ubi Kayu, Pisang,Timun biasa, buah betik, sayur ulam cantik manis dan mungkin akan datang lak buah tembikai yang harga benihnya leh tahan wat aku terbeliak..cehhhh..



No comments:

Followers