Setiap warna ada cerita..ada makna..ada rupa..dan sudah pasti ada serinya..Itulah warna kehidupanku...YEAY!!!

Saturday 11 August 2012

Marshamallow Fondantku

Semalam aku belajar buat fondant..aduiii..fondant la sangatttt!! hehehe..Nih ler akibatnya hari-hari tengok "Cake Boss" kat cenel astro tu. Selalu gak tertanya-tanya camnelah agaknya rasa fondant yang pakar-pakar pastri selalu guna nih ye.Nampak mcm sedap dan cantik je bila digubah dalam bermacam-macam rupa.Terpegunlah jugokkk ngeeee (^,^)

Dipendekkan cerita, alkisahnya Mr.Hubby hari sebelum tu gi menyopping..tetiba bawa balik Marshamallow.Walawehhh..bila masa lak aku pesan belikan Marshamallow??Rasanya takde langsung aku sebut Marshamallow sebelum nih hahaha.. Apa lak mimpi Mr.Hubby aku nih berbuka dengan Marshamallow wakakaka..tak penah-penah dibuatnya ahhh..heran aku kwanggg..kwangg..kwanggg..Puteri aku pun takde selera nak telan gula-gula gebu nih ekekek..Yang aku nih lak terfikir camne nak habiskan Marshamallow nih..cari alternatife lainlah wehhh :-). Dan tetiba idea datang ..apalagi..buat Marshamallow Fondant la jawabnya hahaha...Pehhh..semangat aku dibuatnya..surf internet sana sini cari resepi..sambil tu mengharapkan bahan-bahan aku yang lain semuanya cukup didapur.Kecut perut gak wehh..maklumlah first time gak berfondant..fondant nihhhhh hehehe..

Oh Marshamallow fondant aku nih mudah jer,tak banyak bahan pun diguna.Kalau yang suka guna cara susahnya bertingkat-tingkat tu..leh la merujuk kat blog pakar-pakar ye.Bezanya mungkin dari segi rasanya lebih sedap kut...tu pun aku agak jer..hehehe...Tapi dari baca entry aku nih, lagi baik aku tempek gambar ye takkkk...biar terbukti keberhasilannya..Jommmm..Yeay!!!

 Ni ler Marshamallow yang Mr.Hubby beli tempohari.Sebungkus jer aku pakai..yang sebungkus lagi aku simpan dulu untuk buat experimen dihari lain pulak hehehe....Oh ye,..colour dier nampak jingga sikit sebabnya Marshamallow nih perisa Mangga yerrr... biasanya orang pakai yang jenis colour putih bersih tu.Tapi ada aku kesahhhhh perisa apa pun Marshamallow nih??? Yang penting marshamallow nih jadi fondant hokeyyyy kuikuikui

Dalam resepi yang aku baca tu cakap gaul gula icing ngan shortening/lemak sayur..Nak gaul macam mana pun aku tak reti..last-last aku gaul la cara nih.Ambik talam air dan tabur segala benda yang diminta kemudian campurkan bahan-bahan tadi. Err..dengar macam banyak tapi sebenarnya 2 jenis bahan jerr hehe..Tapi rasanya lebih elok letak camtu kut,senang sikit bila diuli nanti.Tapi kalau takat gaul shortening dan gula icing baik guna sudu jer dulu ye..kebersihan tu penting hahaha..


Nape marshamallow aku jadi camni? Jangan risau..aku guna kaedah "double boiler" walaupun guna Microwave lebih afdal.Biasalah aku nih.semua nak cara mudah..Takpe..semua cara pun leh pakai..tapi part nih yang penting kita selalu kacau marshamallow tu sebab dia akan jadi cair dan melekit-lekit dalam beberapa minit jer.Ada yang cadangkan letak air sedikit supaya tak melekat..Hmm..mungkin boleh letak air tapi dengan jumlah yang sedikit ye..jgn terlebih pulak.Bila dah semuanya hancur boleh lah diuli dengan gula icing supaya tak parah sangat melekatnye hehehe..


 Ni haaa...bila aku dah uli..maka jadilah Marshamallow Fondant.Nih original colour hokeyyy..takde aku letak sebarang bahan pewarna pun.Cehh..Penat gak aku uli benda nih sampai aku rasa macam "cukuplah sampai disini saja dulu" hehehe....Tapi dari segi pemerhatian aku..gula icing kene selalu ada disisi yer,kalau kurang kene tambah lagi.Takpe..banyak mana pun gula icing tu pun no problem asalkan fondant korang licin dan lawaaa :-D.Tapi hati-hati untuk mereka2 yang tak leh makan gula banyak sangat tu.


Tadaaaa..Marshamallow fondant aku pun dah jadiii..siap balut dan simpan dalam kontener kedap udara lak tu. Hmm..rasanya fondant nih aku nak simpan sehari dulu..peram dalam suhu bilik tapi masuk sejam dua dlm peti pun ok gak..Kisah nasib fondant nih nanti,korang tunggu jer la di entry2 aku yang akan datang yer..Aku pun tertanya-tanya camne la aku nak perhabiskan Marshamallow fondant aku nih nanti.Korang bersabar je dulu yeee..tunggu diepisod yang akan datang.Aku pun tak sabar gak nak tayang kisah malang fondant nih hahaha..daaaaaaa allzzz..


No comments:

Followers