Setiap warna ada cerita..ada makna..ada rupa..dan sudah pasti ada serinya..Itulah warna kehidupanku...YEAY!!!

Thursday 27 October 2011

Cupcake Coklat Rice


Tadaaaa...lihatlah cupcake coklat yang aku buat petang nih,comel tak? Siap bubuh coklat rice kat atas tuu...Yummy!!!...sedap woooo..angkat bakul jap ekeke...Aku buat pun 6 cawan jer,cukup2 untuk makan bertiga.Kalau buat banyak sangat takut tak habis pulak nanti.Lagipun aku tak minat sangat makan cake2 nih,tekak nih tak brapa nak tahan benda manis.Buat cupcake nih pun sekadar suka-suka and untuk santapan anak aku jer...sekali sekala tukar selera maaa..Kebetulan bahan-bahan semua ada kat dapur maka bermulalah projek buat cupcake coklat rice nih hehehe...

Rupa cupcake aku macam tak sama saiz kan?Nak tau sebabnya tak? hahaha.Nihlah gara-gara aku guna bekas tin minuman gas yang aku kerat dua petang tadi tu arrr...Saja aku try camne hasilnya kalau aku buat ikut acuan tin minuman tu.Bijak tak aku? ekekeke...Resultnya tak la menghampakan,tak melekat pun sebab aku siap sapu minyak cikit hahaha.Mula tu takotlah juga,mane tau tak jadi.Tapi nampak gayanya,cara nih pun leh pakai gak..lagi save bajet youuu...pasnih takyah susah2 fikir nak beli cup2 dia lagi.Kalau teringin nak makan jer,ambik bekas tin aluminium tu then kerat dua.Kerajaan pun galakkan kita untuk kitar semula,jadi inilah masanyaaa.. :-D.

Nak resepi tak? Boleh,takde masalah...tapi aku letak bahan2 dan sukatan ikut suka aku jer,main ingat jer benda apa yang logik aku bubuh ngeeee....Dah biasa buat cake2 raya nih memang kene berimaginasi lebih sebab tu kekadang buat tak ikut resepi ekeke..Mak aku pantang dengar kalau aku buat kek tak ikut resepi,ada percuma kena sound direct ekekek..Tapi macam biasa, aku tetap aku.Yeay!!...

Resepi Cupcake Coklat Rice 
(untuk anggaran 6 cup,kalau buat lebih leh la ubah sukatannye yerrr)

Bahan:

1 cawan  -  Tepung
3 sudu besar  -  Susu Pekat (Ikut suka manis camne)
1 or 2 sudu besar  -  Serbuk koko (Jgn banyak nanti pahit)
1 cawan  - Susu kotak coklat dutch lady( tapi bergantung juga,jgn cair sgt ye.)
1 sudu kecil  -  Vanila 
Setengah cawan - Gula  Kastor
1 sudu -  Baking Powder
Setengah buku - Butter
Coklat rice chip  sebagai hiasan

Cara-cara:

Gaul semua bahan2 tadi, lepas tu bubuh dalam cup yang anda suka.Masukkan dalam oven dalam suhu 150' selama 10 hingga 12minit.(Perhatikan selalu yer,jgn lak sampai hangus hahaha) Dah semua siap,baru la taburkan coklat rice chip tuuuu..nak masukkan dulu or kemudian pun leh,ikut suka mata anda memandang hehe..Yang aku buat tu,aku letak serentak ngan bahan-bahan tadi,sebab tu coklat rice chip dia cair semacam belah atas cupcake aku..Tak sabar memang macam tu jadinya haha..Oklah Selamat Mencuba ye!.

Nota:  Psttt...husband aku cakap sodappp!! awwhhh..bangga jap...melayang-layang diangkasa lak roh dibuatnya hahaha...nasib baik dia puji,kecut gak perut aku sebelum dia nak telan tadi.Takot tak menepati citarasa antarabangsa ekeke...Tapi bila dah dia cakap macam tu, aku pun legaaa..makacehlah utk pujian tu yerr, pas nih mintak kebenaran nak join Masterchef pulak wakakaka..melampau tol!  :-D

No comments:

Followers