Setiap warna ada cerita..ada makna..ada rupa..dan sudah pasti ada serinya..Itulah warna kehidupanku...YEAY!!!

Friday 21 October 2011

Ikan Patin masak simple turun temurun.

Yuhuuu..Ikan patin dalam tanganku dan sekaligus ikan patin jadi santapanku hari ini.Dah bertahun gak aku tak merasa ikan patin nih,seingat aku last aku makan tahun 2009,itupun sekerat jer(sebab beli belah ekor jer ngeeee).Ikan nih takleh dibeli selalu, mahal gileee...ngalahkan harga ikan tapah jugakkk.Sesiapa yang biasa beli ikan tapah tu,tau la harga pasarannye yerr...Ikan nih kalau aku betul2 dah takleh tahan sangat nak merasa baru aku suoh suami aku belikan kuikuikui..

Hari nih masak Ikan patin terbaek dari sungai...ini sudah bagussss!!!...Huyooo..happy sesangat,hati melonjak-lonjak dibuatnya hahaha..Ye laaa sesekali makan ikan sungai rasa macam mengimbau kembali zaman kanak-kanak pulak.Teringat kat arwah nenek belah bapak dulu, suka sangat makan ikan patin sungai nih.Aku boleh agak kalau  nenek datang dari kampung dan stay kat rumah ayah,hampir setiap hari ngadap menu yang sama..ikan patin masak kukus hehehe Sedappp woooo...Tambah-tambah nenek sendiri yang buatkan,kuasa dan penangan airtangan nenek dasyat lah juga walau takde pingat dan sijil  "Chef Profesional" dari mana2 restoran..agensi atau kolej2 ekekeke.Rindu pula nak merasa masakan arwah nenek nih.Tapi apa-apa pun itu cerita lama,malas nak cerita lebih-lebih..buat sayu jer..

Harga ikan patin sini boleh tahanlah jugak,kalau ikut kata laki aku harga sekilo dalam rm20 lebih(entahlah brapa lebihnyeee,tak tanye detail..malas ambik port).Tapi yang dia beli around 2kg lebih camtu sekor.Pehhh..sekor tuuu..bukan kerat2 dah haha..Berlagak japp..winkk..wiinkk (^,^)Ape mimpi tah beli sekor Ikan patin,biasanya dia bawa balik ikan laut jer hehe..Tapi malas bicara soal tu,yang penting aku nak siang ikan nih and masak wat menu family aku tengahari nih.Nak tau masak apa dengan ikan patin nih? Apa lagiii kukus jugak laaa hahaha.Korang bubuh la apa pun kat dalam tu asalkan korang kukus,rasanya tetap berlemak and yummy! hahaha..Resepi simple turun temurun tuuu hahaha..Yeay!!



Ni haa ikan patin tu..berkilat-kilat,aku siap letak dalam sinki..pasal aku nak siang pas ambik gambo nih,malas nak angkat pasal berat sangat ngeeee...

P/s:  Orang tua-tua kat sini selalu pesan,takleh makan ikan nih selalu sangat takut bila dah nazak nanti susah nak menghembus nafas.Mengikut apa yang aku tahu,ikan patin nih nak matinya susah walau dah lama kene tangkap,ko letak camtu jer atas meja pun belum tentu dia game over tauu...siap masih leh libas2 ekor lak tu hehe...Kira tahan lasaklah woiii..tu yang orang tua dulu-dulu takot sangat.Kang orang yang melawat dia turun naik rumah leh pergi dulu,yang nazaknya bertahun2 tak gak pergi2.Tapi aku lebih percaya pada ajal dan maut ditangan tuhan,cepat atau lambat  perginya seorang hamba Allah,itu semua urasan Dia yang maha berkuasa...betol takkk?? hehehe..

No comments:

Followers