Setiap warna ada cerita..ada makna..ada rupa..dan sudah pasti ada serinya..Itulah warna kehidupanku...YEAY!!!

Tuesday 8 November 2011

Dusun Mak Ayah

Selesai Raya korban sabtu lepas,belah petangnya kami bercadang nak balik ke kampung halaman aku pula.Perjalanan tak la jauh mana tapi ambil 1,2 jam gak lamanya.Hmm..agak memenatkan tapi aku excited ler sebab balik kampung sendiri kannnn... hehe..Hmm..petang sabtu lepas cuaca tak berapa elok, rasa macam seram jer tengok Mr.Hubby drive kat sebelah sebab dia sendiri pun rasa tak selesa memandu waktu berangin macam tu.Awan pun dah bertukar gelap woooo..Kekadang dengar gak Mr.Hubby mengeluh sorang2 sebab angin agak ganas petang tu.Adeiii..time ribut siapa tak takut huwaaaaa...Tapi syukurlah,kami sampai dengan selamat akhirnyaa.Fuhhh..legaaa....

Sehari dirumah Mak dan ayah aku,dah macam2 aktiviti kampung aku buat petang tu hahaha..Dah lama aku tak buat benda-benda macam nih,tapi entah kenapa mood aku rasa happy semacam jer.Petang tu bila cuaca mula reda dan kembali tenang apalagi aku,Mr.Hubby dan puteriku ikut ayah tercinta ke dusun buah huhu..bukan takat dusun jer aku gi,siap buat projek sendiri dalam hutan sorang2 time ayah dan Mr.Hubby tengah bekerja keras korek2 itu ini sambil disaksikan oleh Puteri aku hehe..Dak tu kalau bab main pasir memang jaguh ngeee..

Dipendekkan cerita bila mak aku tak dapat ikut maka langkah kakiku jadi lebih mudah,biasanya kalau aku gi dusun dan mak aku masuk hutan garenti mak aku suruh aku tunggu tepi semak jer hahaha..Malas dia nak herat aku agaknya,satu benda pun tak reti nak buat,cakap jer banyak kut.Tak pun jalan slow sangat hehehe..Itu aku imagine jer tapi camtu lah lebih kurang kut hehehe.Keberanian aku berganda cikit petang semalam,entah kenapa aku jadi sedikit berani lak.Nak ngegada memang macam tu,perasaan takut pun hilang dari badan kwang..kwang..kwanggg..Idea aku canggih petang tu,nak meyelongkar dusun Mak dan ayah aku lah katakan.Dalam takut2 aku redah juga,walau aku tau hujan baru reda.Terimage gak ade ke haiwan2 yang berlingkar aku jumpa pasnih tapi aku pasrah jerrr.Ingat ye waktu yang tak sesuai untuk gi jalan2 dalam hutan lepas hujan takut ada benda yang kacau takpun nanti dapat parut seribu,rumput pun rasa macam pedang huhu..

Takpe..takpe..aku dah pasang niat sebelum masuk hutan,insyaallah takkan ada apa2..Meh lihatlah panorama yang sempat aku ambik guna hp aku ni yeee hehe..Yeay!

Dah cakap dah,cuaca tak berapa elok time balik petang semalam.Nampak tak titik hitam kecik-kecik dalam gambar nih?benda yang ditiup angin tu? Aku pun tak pasti benda apa yang berterbangan time tu, kite orang wat bodo jer dalam keta tapi aku sempat ambik gambar sebab aku pun suspen tengok hitam jer udara yang keluar dari belah hutan situ hehe..daun2 kut hehe...

Time nih kalau boleh nak cepat jer sampai rumah,angin semakin kuat.Bimbang pula, pokok2 yang tinggi lampai tepi jalan leh tumbang dek angin tu..kwang3x.

Haaa..aksi puteriku bila dah sampai kebun datuk & nenek dia,sempat pose mautttt hehe..rambutan sejemput je pun nak kecohhh..

Benda pertama yang aku telan bila sampai kebun nih..hehehe..sedap oooo..manis2 belaka...yang hijau tu nampaknya kene tunggu bulan december atau awal Januari tahun depan baru dapat merasa haha..

Budak nih sesuai buat iklan promot rambutan dalam tin kuikuikui..Baru aku pasan dia masuk hutan guna baju camnih pulakk.Bukan salah dia..aku yang tak hingatttt.huhu

Sayur Midin ...aku sempat ambik cikit jer sayur nih...Sekadar untuk melepaskan rindu kat Midin,dalam kepala siap nak goreng ngan belacan hehehe.

Rambutan kuning yang paling digemari...tapi yang nih tak berapa nak subur huhu
Pucuk Paku uban...targetku ngeee...

Hero2 ku bekerja keras, cian gak tengok tapi aku takat tengok jer.Tak kuasa aku nak angkat pasir2 camnnih hehehe..sebab tu aku lari masuk hutan cari  makananlah kononnya hahaha

Ape tah benda nih,aku sesaja je ambik...nampak klasik jerr :-p

Apa tengok-tengok?

Semak nih cikit-cikit jer..yang aku kene redah,kat belakang tu arrr..hutan belantara haha..

Tadaaaa..petang tu aku redah semak sampai berparut kaki aku semata-mata nak ambik sayur Paku Uban nih..No wonder laa mak aku selalu larang aku masuk hutan2 nih haha...Oklah juga buat kerja nih,keluar peluh aku cikit..sampai rumah leh goreng buat santapan satu family.Sikit sama sikit hokeyyy...hahaha...

Nota: Moralnya disini...Kalau tak tahan ngan nyamuk,ulat bulu, semut api,serangga2 seluruh alam...atau tak nak gatal2 badan,parut2 kaki tangan sampai ke siku atau tak nak lenguh2 satu badannnn atau rasa tanda2 nak demam sebelum dan sesudah masuk hutan baik jangan nak berangan masuk tempat macam tu..nanti ngeluh memanjang lak dibuatnya..ngeeee...

4 comments:

Anonymous said...

Nanti saya blt kpg bleh la join you yer...seronok sgt tu...hehehe....

seripelangi said...

Macam ayat kakakku jerrr ..ampes ekeke..yeay!..jom balik kampung makan rambutannn hehe..

Tie HT said...

wah bestnye gi dusun buah2 an..views cantik jer

JEMPUT JOIN GIVEAWAY SAYA YER :)

seripelangi said...

Thanks Tihara..hehe..boleh2..takde masalah punye..:-p

Followers