Setiap warna ada cerita..ada makna..ada rupa..dan sudah pasti ada serinya..Itulah warna kehidupanku...YEAY!!!

Wednesday 2 November 2011

Kerapu Gergasi 200kg

Baca Utusan Borneo sekejap tadi buat aku terkebil-kebil.Pagi tadi pun aku ada buka tv1 seawal jam 7am, ada gak dengar berita nih dari dapur tapi tak sempat tengok sebab aku tengah sibuk kemas-kemas waktu tu.Petang nih bila Mr.Hubby bawa balik news baru aku berkesempatan melihat sendiri.Riuh gak penduduk Miri dibuatnya sampai ikan nih masuk tv,radio dan suratkhabar  tempatan segalakkk!!.Itu belum aku yang masukkan dlm blog aku malam nih siap scan gambar lak tu hehe.

Tertangkapnya Kerapu gergasi seberat 200kg nih mungkin memberi rezeki kepada penangkapnya.Untunglah dia,harga seekor kerapu kecil pun leh tahan gak rasanya,tu belum kerapu gergasi macam nih...agaknya cecah ribu2 kut,itulah namanya rezeki datangnya dari Tuhan.Siapa jangka rezeki dia nak datang dengan cara begitu,balik dari laut jer dapat ikan yang bukan alang-alang sizenya hehehe..

Hadeiii..Kalau la aku dapat ikan sebesar nih,dah tentu-tentu aku tak makan.Takot wehh..orang tua-tua kita dulu selalu pengaruhkan kita dengan kisah yang pelik-pelik dan cerita yang entah apa-apa.Hinggakan sampai sekarang masih melekat dalam fikiran aku nih haa kuikuikui.Tapi kes aku bab kerapu nih lain ceritanya...aku tak pernah makan spesis ikan kerapu nih,rasanya pun taktahu bagaimana.Aku dengar orang cakap sedap sebab tu famous kat hotel dan restoran2 tapi apa nak buat,aku tak dibenar makan walau pun sikit.Pantang kampung atau pantang keluarga pun aku tak pasti macam mana.Kalau aku yang langgar pantang nih takut berjangkit kat seluruh keturunan pulak,jalan selamat baik aku takyah makan hehehe.Kalau cerita pasal ikan,selalu gak mak aku pesan sejak dari dulu sampai la aku dah berumahtangga nih jangan makan kerapu,takut aku tersalah beli ikan kut maklumlah ada gak ikan aku tak kenal hahaha..Entahlah,Pantang orang dulu-dulu kekadang kita kena ikut gak walau kita dengar macam tak logik je...anggap logik jer laaa.Tak makan tak jadi masalah bagi aku sebab tengok gambar kerapu gergasi dalam Utusan Borneo hari nih pun dah buat aku kenyang semacam dah.Yeay!! (^,^)

Sumber: Utusan Borneo

1 comment:

Unknown said...

Yess..keturunan i pon pantang katenye makan ikan ikan ni.citer ni dri tok. katenye ikan ni penah la tolongtok moyang dlu2 kat laut.tlg mcm mne mmg x tau.cerita ni d sampaikan dr generasi ke generasi.Klo langgar pantang katenye kulit akan gatal2.

Followers