Setiap warna ada cerita..ada makna..ada rupa..dan sudah pasti ada serinya..Itulah warna kehidupanku...YEAY!!!

Tuesday 1 November 2011

Rakyat Malaysia Dalam Nasi Lemak 2.0

Huh??? Mendapat kutipan 7juta untuk Filem Nasi Lemak 2.0?Uishhh biar betul? Filem apa nih sampai dapat kutipan juta-juta.Apa yang best sangat tentang filem nih?Siapa pengarah? Siapa pelakon filem nih? Tanda soal di kepala dibuatnya hehe..Sebelum nih ada juga tengok promo2 di televisyen tapi macam biasa,mulanya aku tak ambik port sangat.Tapi dah heboh macam nih baru roh melonjak-lonjak nak nonton gak hehe...slow tol aku nih hehe..Lepas menonton filem nih semalam,aku teringin lak nak membuat satu entri berkaitan dengan Filem Nasi lemak 2.0 nih.Terfikir gak adakah sesuai untuk aku buat entri nih tapi bila difikirkan balik,tak salah rasanya asalkan kita tahu batas-batasnya..tol tak hehe..

Mulanya aku tak berapa nak kenal pelakon utama cerita nih,aku siap tanya siapa Namewee nih? Tapi bila aku dah baca beberapa artikal yang mengatakan artis ini pernah suatu ketika dulu membuat kontroversi,jadi aku pun sepantas kilat jadi kenal lak hehe..Siapa tak tahu,zaman tu kontroversi dia meletop gak kat Malaysia nih hehe.Tapi sebagai penonton,lebih baik kita menilai idea-idea dan hasil kerja yang dia cuba sampaikan dalam filem ini.Ini adalah lebih elok daripada melihat kisah silam dia.

Filem Nasi Lemak 2.0 ini mempunyai baris pelakon yang tak kurang hebatnya..mantap-mantap belaka.Penampilan Adibah Noor,Dato David Arumugam,Aflin Shauki,Reshmonu,Namewee dan beberapa baris pelakon Cina,India dan Malayu yang aku sendiri tak pernah nampak sebelum nih benar-benar memberi impak terhadap filem nih.Setiap pelakon mempunyai kekuatan sendiri sehingga mampu mengajak kita sebagai penonton menyaksikan Filem Nasi Lemak 2.0 ini sehingga kepenghujungnya.Fuhhh..berakhir jer menonton filem nih,aku rasa terhibur dan berpuas hati dengan jalan ceritanya.

Dan apa yang boleh aku simpulkan disini,dalam kelucuan menyaksikan watak-watak yang ada tetap diselitkan juga saat yang membuatkan kita sebagai rakyat Malaysia terdiam dan berfikir sejenak.Sememangnya filem ini agak komedi dan fantasi tetapi ada juga part sedihnya dan sudah pasti ada mesej serta moral yang harus kita kupas dan fahami sendiri.Jelaslah Nasi Lemak 2.0 ini semamangnya mengandungi maksud tersirat yang cuba disampaikan oleh pelakon-pelakon kita dengan cara bersahaja dan tersendiri.Hebatnya penangan filem ini bila mengajak kita untuk mempelajari,menghormati dan mendekati kaum2 lain tanpa mengira warna kulit,agama,bangsa dan apa pun cara hidup mereka.Dan kesungguhan pengarah muda kita Namewee mempertontonkan Filem Nasi Lemak 2.0 kepada mata dunia betapa uniknya malaysia boleh kita nampak dalam Filem ini.Apa yang boleh aku katakan,ini semua bergantung kepada kita untuk menerima,menghayati,memahami dan menilai sesuatu Filem itu dari sudut yang bagaimana.

Antara ayat yang aku suka setelah membaca subtitle satu persatu dalam Filem ini ialah "Dalam perjalanan ini,apa yang saya pelajari adalah pergaulan sesama kita semua bagaikan nasi lemak. Setiap bahan ada rasa yang berlainan.Tapi apabila bahan ini dicampurkan bersama,ia jadi makanan sedap yang disukai semua orang." Selebihnya,anda tontonlah dan cuba nilai sendiri hasil anak Malaysia kita.Sesungguhnya Rakyat Malaysia ada dalam Nasi Lemak 2.0.Yeay!

Salah satu babak dalam Nasi Lemak 2.0

No comments:

Followers