Setiap warna ada cerita..ada makna..ada rupa..dan sudah pasti ada serinya..Itulah warna kehidupanku...YEAY!!!

Wednesday 21 December 2011

Buku "Guide To Managing Yourself"

"If you are not to find yourself simply falling in with
whatever happens at the time,
you have to draw a line across your life and decide
what you want to do.
If there's a better way to do it...use it..."

Cuaca hujan pagi nih membuatkan satu badan aku menggigil kesejukan.Rasa macam tertelan ais ketul2 lak tekak nih..sejuk wooooo.Dengan keadaan cuaca yang sejuk camni, aku tak bercadang nak buat apa2 aktiviti luar rumah kecuali dalam fikiran aku nak baca buku yang ayah aku bagi semalam.Buku lama sebenarnya..itupun buku yang ayah aku jumpa dalam kotak time kemas2 barang petang semalam.Hobi ayah aku memang macam tu,suka selongkar barang2 lama yang mak aku dah simpan berkotak-kotak dan bertahun-tahun ngeeee..Entah siapa empunya buku nih,aku pun tak pasti..ahhh..malas aku nak ambik port sangat yang penting tajuk buku nih menarik minat aku untuk membacanya..Terdetik dalam hati..rasa rugi lak kalau tak baca hehehe....Memandangkan aku free cikit pagi nih so aku try habiskan buku nih semampu aku..guna bijik mata dan otak dengan kelajuan paras full speed ekeke.Berpinar bijik mata aku walau buku ni tak tebal mana punnnn..62 mukasurat je hehehe.Macam kejar masa lah pulakkkk..ngegada je aku kan..Orang nak berlagak tarer memang macam tu ekekeke..Entah apa yang aku nak kejar pun aku tak tahu.Agaknya perangai aku memang macam nih, selalu nak cepat habiskan sesuatu yang aku mulai kut..tak sabar tolll hehehe..

Bercakap tentang buku yang dah habis aku baca nih iaitu buku yang bertajuk "Management Guide to Managing Yourself".Tak banyak yang perlu aku simpulkan tentang buku nih...semua pun dah tau,tajuk buku ni dah cukup menggambarkan isi kandungan dalam buku nih..dah tentu semua tahu buku ni ala-ala motivasi kannnnnn....Dah lama aku tak baca buku berbentuk motivasi camni kwang3x..Buku-buku yang ada dalam simpanan aku semuanya berbentuk hiburan takpun buku2 yang aku perolehi daripada kursus2 yang aku ikuti sepanjang tahun nih.Semuannya penting bagi aku tapi proses menghabiskan sesebuah buku yang tebal agak menggambil masa cikit sebabnya aku lebih suka membaca dalam mood aku yang rajin untuk mengadap buku2 dan ditambah dengan suasana yang tenang dan sunyi baru aku rasa syokkkk hehehe..Dalam buku yang aku baca nih..aku tertarik dengan satu perenggan yang ditulis begini..

"IF YOU HAVE NOT DECIDED WHAT YOU WANT FROM YOUR LIFE,YOU WILL ALMOST CERTAINTLY FIND YOURSELF GOING IN THE WRONG DIRECTION.IT MAY BE THAT YOU HAVE NOT YET TAKEN STOCK OF YOUR SITUATION OR CHOSEN WHICH RESPONSIBILITIES YOU ARE PREPARED TO SHOULDER AND WHICH ONES TO REJECT. POSSIBILY YOU ARE NOT VERY WELL ORGANIZED OR YOU MAY BE RESISTING CHANGE.IN ANY EVENT,YOU ARE NOT ON TRACK OR IN FULL CONTROL."



Best tak ayat dia..hehe..tu baru aku taip sikit..selebihnya korang carik la sendiri buku nih ye kalau nak baca.Emm..antara tajuk penting dalam buku nih lak ialah seperti:-

1. Juggling Your Life
2. Understanding Yourself
3.being Effective
4.Taking Charge
5.Getting On With Others
6.Livine Positively

Jujurnya aku tak nak la cakap buku nih best sangat,cukup aku komen yang buku ini boleh dibaca sekadar untuk memotivasikan diri dan boleh aku katakan sesuai untuk mereka2 yang berminat untuk menguruskan diri dengan lebih teratur.Aku ingat lagi time kecik-kecik ayah selalu kata... Bila kita baca apa2 buku pun,kalau tak banyak ilmu yang kita perolehi lepas kita baca,dapat sikit2 pun jadi laaa..so tak la bengap sangat..tol jugak kannnn ekekeke...so meh la kita amalkan ilmu membaca hehehe..
'Dari Zero kita cuba jadi Hero" Yeay!

No comments:

Followers